Trükkös termékbemutatók, átverős fogyasztói csoportok: itt a vég?
Jelentős változásokra lehet számítani a fogyasztóvédelmi törvényben januártól. A módosítás olyan "kényes" témákat is érint, mint a fogyasztói csoportok, vagy a termékbemutatók.
Szigorodik januártól a fogyasztóvédelmi törvény. A a kormány által kezdeményezett módosítás többek között azt is tartalmazná, hogy a telefonos ügyfélszolgálatoknak öt percen belül kapcsolniuk kell az ügyintézőt. Betiltanák a fogyasztói csoportok szervezését, és a trükkös termékbemutatókat is szigorúbban büntetnék
Nem lesznek új fogyasztói csoportok
A módosítás egyik legfontosabb eleme, hogy 2014. január 1-jétől végleg megtiltanák új fogyasztói csoportok létrehozását, a 2012. január 1-jét megelőzően alakultakat pedig szigorúbb szabályok szerint engedné működni. (A jelenleg hatályos jogszabály 2012. január 1-jétől 2014. január 1-jéig moratóriumot rendelt el a fogyasztói csoportok létrehozására.)
Mi az a fogyasztói csoport?
A wikipédia meghatározása szerint a fogyasztói csoport (vagy más néven vásárlói klub) egy olyan szerveződés, melyben a tagok mindegyike szeretné valamilyen árucikk tulajdonjogát megszerezni, és ennek érdekében egymásnak kölcsönt nyújtanak. A tagok mindegyike a megszerzendő áru ellenértékének az adott hónapra eső részét befizeti, és az összegyűlt pénzből időszakonként sorsolás alapján kiválasztják, hogy mely tag számára vásárolja meg a csoport az adott terméket; egyes tagok a tartozásuk magasabb előtörlesztésével előrébb kerülhetnek a sorban. Minden tag a teljes tartozása végéig fizeti a részleteket.
Szigorítások
A működő csoportok számára előírt szigorítás lehet például, hogy a vállalkozások kötelesek lesznek ügyfélszolgálatot működtetni a fogyasztói panaszok intézésére, a fogyasztók tájékoztatására. A módosítás bővíti azokat az eseteket is, amikor kötelező bírságot kiszabni: ezek közé tartozik, ha a jogsértés koruk, hiszékenységük, szellemi vagy fizikai fogyatékosságuk miatt különösen kiszolgáltatott ügyfelekkel szemben történik.
Az indoklás szerint a fogyasztói csoportok - az erőteljes hatósági fellépés ellenére is - számos esetben a legkiszolgáltatottabb fogyasztói rétegek megtévesztésével szervezik tevékenységüket.
Visszaszorulhatnak a termékbemutatók, változás a call centereknél
A tervek szerint a jövőben nem maradhat szankció nélkül, ha kiszolgáltatott helyzetben lévő idős embereket vernek át. Ez tipikusan a termékbemutatók szigorúbb szabályozását jelenti.
Egyelőre nem csillapodik a termékbemutató-láz Magyarországon.
A szervezők újabb és újabb trükköket találnak ki, utazásnak, egészségügyi szűrésnek álcázzák a termékbemutatót, ahol gyakran szinte rákényszerítik a résztvevőket (leginkább időseket, nyugdíjasokat) a vásárlásra, jelentősen csorbítva fogyasztói jogaikat.
A tervezet szabályozza azt is, hogy maximum 5 percet kell majd várnunk arra, hogy ügyintézőt kapcsoljanak egy telefonos ügyfélszolgálaton. Eddig egy úgynevezett "ésszerű várakozási időn" belüli hívásfogadási kötelezettséget határozott meg a jogszabály, most ezt konkretizálnák, és határoznák meg 5 percben.
(Pénzcentrum.hu)