JoomlaTemplates.me by iPage Reviews

Szeptembertől kötelező az autogén tréning és a relaxáció az iskolákban

Kategória: Uncategorised Megjelent: 2013. október 02. szerda

A szeptember óta minden tanköteles gyermeknek előírt relaxáció és autogén tréning egyelőre csak protestáns körökben váltott ki hangosabb tiltakozást. Alkalmazását a hírek szerint az iskolák egy része a szakképzett tanerő hiányára hivatkozva szabotálja, míg másik részük kivár, hátha a választások után új szelek fújnak majd. Az egyházi iskoláknak van egy kiskapujuk: lelkiismereti és világnézeti összeférhetetlenségre hivatkozva saját tantervet akkreditáltathatnak maguknak. Az oktatási jogok biztosát egyelőre senki sem kereste.

 

A relaxáció és az autogén tréning kötelező előírása nem a Nemzeti Alaptantervben szerepel, hanem az általános iskolák, valamint gimnáziumok számára kiadott testnevelés-sport tantárgy kerettantervében. Ennek alkalmazása minden iskola számára kötelező, elvenni belőle tilos, viszont az iskolák által meghatározott legfeljebb tíz százaléknyi tartalommal kiegészíthető. Mivel mindkét alkalmazandó gyakorlat világnézeti kérdéseket vet fel, az előírással szakmai vagy lelkiismereti okokból egyet nem értő, elsősorban egyházi fenntartású intézmények tantestületei nicsenek könnyű helyzetben. Ha nem adják fel meggyőződésüket, a jogszabállyal és az azt bevasaló oktatásért felelős kormányzati hatósággal kerülnek szembe. Persze úgy is dönthetnek, hogy a tantervhez képest eltérő osztálytermi gyakorlatot alkalmaznak, ahogyan arról egyre több internetes vitafórum szülői posztjában olvasni.

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkársága tavaszi közleményében a relaxációt mint a testnevelésóra részeként kötelező, az „egészségmegőrzés és a prevenció egyik tanulható és tanítható eszközét” említi, amelynek célja a „feszültségoldás, a stressz kezelése és az agresszió megelőzése”.

A Köznevelés online oldalon pedig ezt olvashattuk: a Diákrelax program összeállítói a „vegetatív idegrendszer (huszonhétszeres!) túlterhelésének elviselésére kínálnak eszközöket, hogy a diákok megtanuljanak saját egészségükről gondoskodni.”

Egyelőre azonban kevés iskolában vált mindennapos gyakorlattá a relaxáció, s ennek primer oka a szakemberhiány. Pedig értesüléseink szerint ezerrel zajlik a pedagógusok átképzése: eddig a 7200 tornatanárból 800 végezte el a Diáksport Szövetség által szervezett 60 órás tanfolyamot (30 óra saját élmény, 30 óra módszertan). Az okítás tartalmi részét – nem ingyen – maga a Diákrelax program ötletgazdája által vezetett Magyar Relaxációs és Szimbólumterápiás Egyesület szolgáltatja. Prof. Dr. Bagdy Emőke klinikai szakpszichológus, a pszichológiatudomány kandidátusa – aki 2000–2010 között a Károli Gáspár Református Egyetem tanára, tanszék- és intézetvezetője is volt, és jelenleg emeritus professzora az intézménynek – 2012-ben akkreditáltatta diákok számára kidolgozott módszerét, és a tornatanárok kiokosításával az a célja, hogy a „mozgásos relaxációk repertoárját bevigyék a testnevelésórába”, valamint erre szocializálják a gyerekeket is...
(Hetek)

 

You have no rights to post comments