Lehet-e büntetlenül szeretni? (Mk 2, 15-17)
Jézus eljött, hogy megmutassa az Atya túláradó szeretetét gyermekei, az emberek iránt. Ezért tanította:
„Én pedig azt mondom nektek, szeressétek ellenségeiteket, és  imádkozzatok üldözőitekért! Így lesztek fiai mennyei Atyátoknak, aki  fölkelti napját jókra is, gonoszokra is, esőt ad igazaknak is,  bűnösöknek is.” (Mt 5, 44-45) És ha csak tanította volna, még nem  történt volna semmi baj. Egyike lehetett volna hazája bölcseinek, akik  okos és megfontolandó dolgokat mondanak, amiket időnként – hiszen mindig  nem lehet, az „élet realitásai” már csak ilyenek – érdemes is  megfogadni és követni. Követői sokasodtak volna, közmegbecsülést  szerezve önmaguknak és neki is, hosszú élete folyamán.
Jézust azonban  nem érdekelte az emberi elismerés. Ő nem pusztán tanítani jött az  igazságot, hanem maga volt az Igazság – így az Igazság életét élte. Mi  azonban csak a kisbetűs igazságokat szeretjük, amely nem hatol  önigazultságunk erődítményei mögé. A kisbetűs igazságokat, amelyek  erősítik pozitív önképünket. Amelyektől „mi” lehetünk a rendes emberek,  és „azok” pedig a kívülállók, a bűnösök, vámosok és pogányok. Ami nem  rendíti meg vallásos szokásainkat, nem szembesít képmutatásunkkal, hanem  megadja nekünk azt az elismerést, amire oly nagyon vágyunk. Ezért Jézus  élete valóban botránykő lett, szeretetteli lakomája a közös asztalnál  pedig a megosztozás helyett a megosztás és elkülönülés nyilvánvalóvá  válása.
„Követték őt a farizeusok közül való írástudók is, és  amikor látták, hogy bûnösökkel és vámosokkal eszik, megszólították  tanítványait: „Miért eszik és iszik együtt a vámosokkal és a  bűnösökkel?” Jézus meghallotta és így válaszolt: „Nem az egészségeseknek  kell az orvos, hanem a betegeknek. Nem az igazakat jöttem hívni, hanem a  bűnösöket.” (Mk 2, 15-17)
Megtehették volna a farizeusok és  írástudók, hogy reménységgel tekintenek a lakomára, és ebben a megújulás  jelét látják. Jelet, amikor „a farkas és a bárány együtt legel”. Ha  fájt volna a szívük tévelygő és bűnös testvéreik miatt, örömmel vették  volna Jézust, aki áttöri az őket elválasztó falakat és lehetőséget  teremt a kiengesztelődésre és párbeszédre. Felismerték volna, hogy ők  maguk is bűnösök, akik épp azért kapaszkodnak törvényeikbe, hogy az  megtartsa őket saját gyengeségeikkel szemben.
De nem ezt tették.  Féltékenységük és önigazultságuk miatt már nem ők akartak Isten képére  és hasonlatosságára formálódni, hanem az Urat akarták a maguk képére és  hasonlatosságára formálni. „Miért eszik velük” – kérdezték, de ez nem a  tudatlanság vagy a kíváncsiság kérdése, hanem a megítélésé. „Miért  eszik, amikor tudhatná, hogy ezek bűnösök, akiktől el kell különülni?”  Egy másik szentírási történetben Simon farizeus meg is fogalmazza ezt,  amikor a bűnös nő megmossa Jézus lábát: „Mikor ezt a farizeus  házigazda látta, így szólt magában: „Ha próféta volna, tudná, hogy ki és  miféle az, aki érinti: hogy bűnös nő.” (Lk 7, 39) Valóban, egy  bűnös ember érintése tenne minket tisztátalanná és bűnössé? A  törvényekből akár ez a válasz is kiolvasható, ahogy az ellenkezője is.  Ezért Jézus világosan tanítja: „A szívből törnek elő a gonosz  gondolatok, a gyilkosság, a házasságtörés, a kicsapongás, a lopás, a  hamis tanúság, a káromlás.” (Mt 15, 19) (Ezért igaz a tanítás, hogy  aki a szívében gonoszat gondol a másikról, az már gyilkos.)
Jézus  ismeri szívük indulatait, de nem ítélkezik. Válaszával – nem az igazakat  jöttem hívni… - meg akarja őket nyerni ügyének. Bár lehetne kissé  gúnyosan is érteni szavait – ti igazaknak gondoljátok magatokat, pedig… -  de én nem hiszem, hogy Ő gúnyolódott volna. Őszintén vágyott rá, hogy  mindenkit megnyerjen az Igazságnak. Sajnos vágya elutasításra talált, és  talál mindmáig sokaknál. Elutasításra talál, mert ha elfogadnák Jézus  ajánlatát, az fájdalmas következményekkel is járna. Az önismeret útja  rögös, és bizony nem könnyű szembenézni sérült, töredezett és bűnös  valónkkal. És ha ezt nem vállalja a meghívott, szíve indulatait könnyen  áthárítja arra, aki erre a keskeny útra meghívta őt.
Lehet-e  büntetlenül szeretni? Nem lehet. Aki szeret, az előbb-utóbb szenved.  Mert szeretetét elutasítják. Mert szavait meghamisítják, tetteit  félremagyarázzák. Bűneiket ráterhelik. Végül meggyilkolják, hogy ne  kelljen szembesülniük saját gyilkos indulataikkal. Így válik aztán mégis  nyilvánvalóvá, hogy ők a gyilkosok…
Jézus tudta ezt. És vállalta –  értük. Értünk…
Sípos (S) Gyula
