Elkülönítve (Mk 1, 12)
„Ezután a Lélek azonnal elragadta ?t a pusztába.” (Mk 1, 12) Ez az elragadás – és elragadtatás -, ez az elkülönülés szükséges.
Tudjuk, hogy Jézus az „Isten Szentje”. A szent, megszentelt pedig azt  jelenti, hogy, „Isten számára elkülönített, különválasztott”. Jézust a  Lélek tökéletesen elválasztja a világtól, hogy ebben az elkülönültségben  a Lélek erejében és világosságában elmélkedhesse át saját emberi  természetét és ehhez kapcsolódó küldetését. Fontos itt a Lélek erejét  említeni. A pusztai id? eltelte után Jézus már „a Lélek erejével  visszatért Galileába”(Lk 4, 14). Ez az er? azonban nem volt  „automatikusan” az Övé, ahhoz a pusztai elkülönültségben történtek  nélkülözhetetlen fontosságúak voltak.
Meg kell értenünk, hogy Jézus  egyszerre volt tökéletesen ember és tökéletesen Isten. Emberi  természetében pedig ugyanazokkal a a képességekkel és ugyanolyan  törékenységgel rendelkezett, mint bármely más ember. (Ezért maradtak  apokrif mesék a gyermekkorában agyaggalambot él?vé változtató Jézusról  szóló történetek. Jézus ugyanis nem tett csodákat gyermekkorában, bár „n?tt  és er?södött, bölcsesség töltötte be, és az Isten kegyelme volt rajta”. (Lk. 2, 40) Tudjuk, hogy már tizenkét éves korában „akik csak  hallgatták, mind csodálkoztak okosságán és feleletein.” (Lk 2, 47)  De csodát nem tett, mert a Lélek ereje ilyen módon nem volt vele – a  csodatév? er?t csak a pusztában, kapta meg, mint a nyilvános m?ködéséhez  szükséges eszközt.)
Szeretjük úgy elképzelni Jézust, mint aki  mindent tudott, mindent látott és értett. Jézus azonban nem superman  volt. S?t, ha ? nem harcolta volna meg a hit és bizalom jó harcát (is)  gy?ztesen értünk, most mi sem tudnánk gy?ztesen megharcolni „a hit jó  harcát”, hiszen az csak ?benne lehetséges!
Jézusnak tökéletesen  emberi természete volt, ami azt (is) jelenti, – Pál apostol szavai  szerint -, hogy „nem olyan, hogy ne tudna együttérezni  gyöngeségeinkkel, hanem olyan, aki hozzánk hasonlóan mindenben kísértést  szenvedett, a b?nt?l azonban ment maradt.” (Zsid. 4, 15)
Mindannyiunk  természetének van egy „árnyékos” oldala. Ide rejtjük önmagunk el?l is,  amivel nem szeretnénk szembesülni. Itt gy?lnek elfojtásaink,  indulataink, rejtegetett hibáink, erkölcstelennek gondolt vágyaink, stb.  (Már Ádám és Éva is így rejt?zik el Isten és önmaguk el?l az édeni  állapot összeomlása után. Mi pedig már ebbe születünk bele...) Csak  nagyon ritkán engedjük meg Istennek is, hogy Lelke által bevilágítsa ezt  a bennünk lév? sötétséget. Így aztán nem jutunk el a helyes önismeretre  sem, ennek következtében pedig a rossz kiindulópontból rossz döntéseket  hozunk. Istent sem ismerjük, mert – épp az árnyékos oldalunk miatt -,  félreértjük ?t is, szándékait is. Fenyeget?nek érezzük ?t vagy  követel?z?nek, vagy éppen szeretnénk nagyszakállú mikulásnak látni, aki  mindent megenged és folyton ajándékot ad.
Jézus azonban egész  életében megengedte az Atyának, hogy az átvilágítsa ?t. Ezért  tudatában volt saját emberi természete gyengeségeinek. Értette az ?t ér?  kísértések valódi természetét és feldolgozta azokat. Hamis béke helyett  engedte a termékeny feszültséget, saját magát is keresztre feszítve,  hogy el?ször önmagában gy?zelmet arathasson. (Így öleli át Assisi Szent  Ferenc kés?bb a leprást, s vele együtt mindent, amit?l undorodott  önmagában és környezetében.) Jézus azért tudta magához hívni kora  társadalmának kirekesztettjeit – a pogányokat, a b?nösöket, a  vérfolyásosokat, betegeket és ördöngösöket -, mert magából sem  rekesztett ki semmit, hanem engedte, hogy Benne a Szentlélek mindent  megszenteljen.
A vadállatok és angyalok itt lakoznak a szívünkben.  Ugyanazok, akiket Jézus már legy?zött, megszelídített és munkatársaivá  fogadott. ?benne lehetünk mi is a „Világosság fiai”, akikben immár nincs  semmi sötétség. Jézus gy?zött a gazdagság és sikeresség kísértése  fölött éppúgy, mint a vágyak zabolátlan világa fölött. Ezért nyugodtan  leülhet a gazdagok lakomáihoz éppúgy, mint engedheti, hogy asszonyok  kísérjék. Gy?ztes, szabad mind t?lük, mind a pletykáktól, amelyet  jelenlétük okoz. Hiába jön a sátán, hogy felajánlja az „országot, a  hatalmat és a dics?séget”, Jézus felismeri, ezek elfogadása hová vezetné  emberségét – és nemet mond a pokolba vezet? „széles útra”. A „keskeny  utat” választja, és küldetését átelmélkedve készül nyilvános m?ködésére…
Sípos (S) Gyula

 
	