Harmadik szenvedés-jövendölés (Mk 10, 32-34)
„Úton voltak Jeruzsálem felé. Jézus elöl ment, ők pedig  csodálkoztak, követői meg féltek. Ismét magához hívta a tizenkettőt, és  arról kezdett nekik beszélni, ami vele történni fog: „Íme, fölmegyünk  Jeruzsálembe, és az Emberfiát átadják a főpapoknak és írástudóknak.  Halálra ítélik, és átadják a pogányoknak. Kicsúfolják, leköpdösik,  megostorozzák és megölik, de harmadnapra feltámad.” (Mk 10, 32-34)
Márk  egyértelműen a tanítványok félelméről és értetlenségéről beszél – és  ezen nincs is mit csodálkoznunk. Először is, egy viszonylag rendezett  társadalomban élnek, ráadásul a „római béke” is vasmarokkal szorítja  őket a csendre és békességre – nehéz nekik elképzelni, hogy egy embert,  főleg pedig olyat, aki annyi jót tett, mint Jézus, csak úgy, minden  valóságos ok nélkül elítélhetnek és megölhetnek.
Másodszor, ők egy  olyan ember követői, aki számukra mérhetetlen hatalom birtokosa.  Messiási csodákat tesz – született vakot gyógyít, halottat támaszt,  ezeket a zsidó hagyomány szerint csak a Messiás képes megtenni -,  parancsol az elemeknek, kenyeret szaporít, stb. Tudják ugyan, hogy nem  mindenki nézi jó szemmel mesterük működését, de azt is látják, hogy  Jézus egyedülálló ügyességgel és bölcsességgel kerül ki minden csapdát,  válaszol az őt furfangos kérdésekkel sarokba szorítani akaróknak.
Jézus  minden helyzetet ural. Ha pedig ez így van, hogyan lehetséges, hogy „kicsúfolják,  leköpdösik, megostorozzák és megölik…”? Ki az, akinek, ha hatalma  van arra, hogy elkerülje ezt a megaláztatást – akkor ezt mégsem teszi  meg? Az önvédelem ilyen szintű feladása érthetetlen és elképzelhetetlen  számukra.
És mit jelent az, hogy „harmadnapra feltámad”? Az  ugye nyilvánvaló, hogy nem halhat meg – hiszen Ő Izrael reménysége! -,  de akkor milyen halálból kell feltámadni és miért harmadnapra?
És mi  történne akkor, ha véletlenül mégis jól értik, amit hallanak – és mindez  a csúfság bekövetkezne? Ha a Mester meghal, mi lesz velük? Hiszen a  törvények szerint akkor őket is meg kell ölniük a vádolóknak! Ha még  Jézus sem menekülhetne meg előlük, akkor ők ugyan hogyan és hová  menekülhetnének? 
És mi lesz akkor Izrael királyságával?
Jézus  Krisztus harmadszor jelenti ki előre szenvedéseit. Ő egyszerre  tökéletesen Isten és tökéletesen ember. Előre tudja, hogy mi vár rá, de  emberi természetében neki is fel kell dolgoznia magában az elkövetkező  fájdalmas és sötét időszak terhét. Miközben újra és újra beszél a  Megváltás áráról, egyre jobban elmélyíti magában ennek elfogadását.  (Nagy küzdelem ez, a Getszemáné kertben, a sátán rettenetes nyomása  alatt már vérrel verejtékezik, s úgy kiált az Atyához, hogy  szeretet-egységük fel ne bomoljon.) Nem szabad lekicsinyelnünk ezt a  folyamatot. Olykor bennünk is hasonló küzdelem zajlik, s ilyenkor épp  Jézus Krisztus küzdelméből és győzelméből meríthetünk erőt, hogy mi is  megmaradhassunk a krisztusi „szűk ösvényen”.
Jézus a jó pásztor –  amikor önmagáról beszél, akkor sem csak önmagáért beszél, hanem  tanítványaiért is, akik hallgatják. Igyekszik őket felkészíteni a  sokkoló élményre. Igyekszik velük megérteni, hogy ennek szükségszerűen  be kell következnie – szenvedése és kereszthalála nélkül nincs  feltámadás, nincs szabad út az Atyához, nincs üdvösség.
A tanítványok  nem értik, mert saját vágyaik és félelmeik rabjai. Ilyenek vagyunk mi,  emberek. Még amikor Isten kinyilatkoztatja önmagát nekünk, még amikor  teljesen világossá teszi az Utat, akkor se hiszünk neki, akkor se jutunk  megértésre – nagyon nehéz nekünk lemondani önmagunkról, Istenért.  Tulajdonképpen „Isten nélkül lehetetlen.” Ezért aztán Isten mond le  önmagáról értünk, hogy mi az Ő halála által életre kelhessünk… 
„Akinek  van füle a hallásra, hallja meg!” (Mk 4, 23)
Sípos (S) Gyula

 
	