Senki sem jó, csak Isten (Mk 10, 17-18)
„Amikor útnak indult, odasietett hozzá valaki, térdre borult  előtte, és úgy kérdezte: „Jó Mester! Mit tegyek, hogy elnyerjem az örök  életet?” „Miért mondasz engem jónak? - kérdezte Jézus. - Senki sem jó,  csak egy, az Isten.” (Mk 10, 17-18)
Ezekkel a meglepő  mondatokkal indul a gazdag ifjú története, amelyik egyike azoknak a  történeteknek, amelyek mély hatást gyakoroltak a keresztény életre. 
Most  azonban még csak a történet elején tartunk. A „gazdag ifjú” itt még  csak „valaki”, egy ember a tömegből, akit még semmi sem különböztet meg a  többiektől. Nem tudható róla a gazdagsága, még nem olvashatunk Jézus  kiválasztó szeretetéről, sem a gazdag ifjú válaszáról. Megjelenése  vallásos buzgóságát mutatja, hiszen térdre borul Jézus előtt – ez azért  akkor sem volt szokásos köszönési mód -, és így szólítja meg Őt: „Jó  Mester! Mit tegyek, hogy elnyerjem az örök életet?”
Érdekes  módon Jézus először nem a kérdésre válaszol, hanem – az akkor megszokott  rabbinikus stílusban - visszakérdez: Miért mondasz engem jónak? – majd hozzáteszi - Senki sem jó, csak egy, az Isten.
Vajon  miért tartja szükségesnek a Mester, hogy elhárítsa magától a jóság  jelzőjét? Biztosak lehetünk benne, hogy nem valami álalázatosság  motiválta ebben. Ő soha nem alakoskodott, nem kereste az emberek kedvét,  nem játszott el semmilyen szerepet, hanem mindig őszinte volt, akár  tetszett ez az embereknek, akár nem. Pszichológiailag tehát semmilyen  indok nem támasztja alá, hogy így kérdezzen vissza. Ráadásul pontosan  tudta, hogy követői és a nép is őt jónak tartotta – hisz mindenki azt  mondta róla: „Csupa jót tett, a süketeknek visszaadta hallásukat, a  némáknak beszélőképességüket.” (Mk 7, 37) Péter apostol később  teljes lelki nyugalommal hivatkozhatott erre a köztudomású tényre: „Ti  tudjátok, mik történtek a Jánostól hirdetett keresztség után Galileától  kezdve egész Júdeában. Miképp kente fel az Isten a názáreti Jézust  Szentlélekkel és hatalommal. S ő ahol csak járt, jót tett,  meggyógyította az összes ördögtől megszállottat, mert vele volt az  Isten.” (ApCsel 10, 37-38)
Jézus Krisztus így válaszol –  helyreigazítólag – az ifjúnak: Senki sem jó, csak egy, az Isten.  Mert Jézus ugyan tökéletesen Isten és tökéletesen ember, de emberi  természetében mégis alá van vetve az emberi természet gyengeségeinek.  Egész valójával küzd a kísértés ellen, bűnt soha nem követ el, de  megéli, milyen messze van az ember Istentől, az emberi szeretet és jóság  Isten szeretetétől és jóságától. Úgy is fogalmazhatnánk, hogy Isten  ontológiailag „Jó”, azaz lényege szerint, egész létében „Jó” és  „Szeretet”. Az ember pedig megtört lény, rosszra hajló akarattal, s csak  küzd azért, hogy ebből a „Jó”-ból és „Szeretet”-ből valahogy  részesedhessen. Ahogy Isten „Jó”, úgy senki emberfia nem tud jó lenni. 
Jézus  Krisztus maga is forró vágyakozással, imával fordult Isten felé. Az  Atya jóságát és szépségét, szeretetét és erejét akarta megmutatni az  embereknek, hogy azok megtérjenek és éljenek. Saját magáról sem gondolta  – épp istenségének az emberi természet mulandóság alá vetése  következtében – hogy az azonos lenne az Atya jóságával.
„Egyedül csak  az Isten jó” – ez leszámolás minden emberi illúzióval, nagyképűséggel,  de leszámolás a hamis elvárásokkal is. Mi nem vagyunk „jó”, s ha mégis,  csak annyiban, amennyiben részesedünk Isten „jó”-ságából. Aki ezt nem  érti, az még mindig saját önigazultságának foglya. A „Jó Mester”  válaszával a kérdezőt, - és mindannyiunkat - ki akar szabadítani hamis  megelégedettségünkből, amikor tekintetünket arra irányítja, akitől  egyedül remélhetjük az örök életet.
„Mit tegyek, hogy örök életem  legyen?” – A legelső válasz mindenképpen az, hogy fordulj Isten  felé, aki egyedül Jó, s aki meg tudja, és meg is akarja adni neked az  örök életet.
Sípos (S) Gyula
