A törvény – és ami több (A válásról) (Mk 10, 1-12)
„Innét útra kelve Júdea határába ment, a Jordán túlsó partjára.  Ott ismét tömeg vette körül, ő pedig szokása szerint tanította őket. A  farizeusok is odamentek és megkérdezték: „El szabad a férjnek bocsátania  a feleségét?” Próbára akarták ugyanis tenni. De ő kérdéssel válaszolt:  „Mit parancsolt nektek Mózes?” „Mózes megengedte, hogy válólevelet írva  elküldjük az asszonyt” - felelték. 
Jézus folytatta: „Szívetek  keménysége miatt írta ezt a parancsot. De Isten a teremtés kezdetén  férfit és nőt alkotott. Az ember ezért elhagyja apját, anyját, a  feleségéhez ragaszkodik, és ketten egy test lesznek. Ettől kezdve többé  már nem két test, hanem csak egy. Amit tehát Isten összekötött, azt  ember ne válassza szét.”  Otthon tanítványai ismét efelől kérdezgették.  Ezt válaszolta: „Aki elküldi feleségét és mást vesz el, házasságtörést  követ el ellene.  Ha pedig a feleség hagyja el férjét és máshoz megy,  házasságot tör.” (Mk 10, 1-12)
A farizeusok mindenképpen meg  akarják fogni valahogy Jézust, hogy rábizonyíthassák tudatlanságát. Itt a  válásról kérdeznek, ami az akkori társadalomban különösen nagy  viharokat kavarhatott. (Akkor még nem volt nyugdíjrendszer,  betegbiztosítás, egyedül a család jelentette a biztonságot. Ha valaki  elbocsátotta a feleségét, azzal gyakorlatilag kizárta a közösség  biztonságából és védelméből.) A farizeusok talán azt remélték, hogy  belerángathatják Jézust a saját vég nélküli vitáikba és  szövegértelmezéseikbe, amiben ők otthonosan mozogtak. A Megváltó azonban  egészen más választ adott, mint amire számítottak – s ennek messzire  ható következményei lettek.
Jézus Krisztus először is különbséget  tett Isten eredeti akarata és a mózesi törvények között, amikor azt  mondta, hogy a zsidó törvénytudók számára kikezdhetetlen tekintélyű  Mózes a parancsokat nem pusztán isteni diktálásra írta, - így a Tóra  szövegében emberi, változékony szempontok is szerepet játszanak. Ez már  önmagában is botrányos kijelentés volt.
Másodszor Jézus –  visszautalva a Teremtés könyvére, így biblikusan is alátámasztva  érvelését – a házasság szétválaszthatatlanságáról beszél. Ez a hallatlan  kijelentés alapjaiban kérdőjelezte meg a férfi hatalmi pozícióját és a  korban szokásos „férfiúi jogait”. Nem véletlen, hogy a tanítványok  otthon ismét rákérdeznek erre a dologra. Máté pedig az evangéliumában  kifejezetten feljegyzi, hogy a „tanítványok megjegyezték: „Ha így  áll a dolog a férj és feleség között, nem érdemes megházasodni.” (Mt 19, 10)
Jézus Krisztus világosan látja, hogy a mózesi engedmény –  bár érthető okokból született, s bizonyára van olyan helyzet, amikor  jogosan is alkalmazható - végső soron a megromlott emberi szív  megkeményedését és a kemény szív igazolását okozza.
Még fontosabb  dolog, hogy Jézus a férfit és a nőt a házasságban „egy testnek” nevezi,  amelyeket Isten összekötött, s így emberi felbontása mindenképpen Isten  művének rombolása. Ezért Jézus a hatalmi helyzetben lévő férfit arra  „kényszeríti”, hogy az ragaszkodjon feleségéhez, azaz a hatalmi pozíciót  váltsa át a kölcsönös szeretet pozíciójára. 
(Sajnos a kemény emberi  szív mindenre talál „megoldást”. Így meg épp a házasság felbontására  hivatkozva zsarolhatja és kényszerítheti, kínozhatja az egyik fél a  másikat. Ez azonban visszaélés a házasság intézményével. Az ilyeneknek  csak azt tudjuk mondani, amit Jézus mondott a szombatról: Nem az ember  van a szombatért, hanem a szombat az emberért! Tehát ahogy nem lehet a  szombatnapi munkatilalmat a segítség elmulasztására indokként felhozni -  mert a szeretet minden törvényt felülír -, ugyanúgy nem lehet a  házasság felbonthatatlanságának örve alatt megnyomorítani a másikat…) 
Jézus  Krisztus az teremtéstörténetre mutatva azt is kijelenti, hogy az  „ember” a férfi és nő kettősségében, és a kettőjük közötti  szeretetkapcsolatban lesz teljessé, egységgé. Ezzel megnyitja az utat  Isten belső titka szemlélésére. Ő az embert a „maga képére és  hasonlatosságára teremtette” – azaz Istenben is lehetséges több személy  egy szeretetkapcsolat egységében. Ez az Atya, a Fiú és a Szentlélek  szentháromságos egysége, az a teljesség, ami felé az egész teremtett  világ törekszik. Ezért mondja feltámadása után a Megváltó a  tanítványoknak: „Menjetek tehát, tegyétek tanítványommá mind a  népeket! Kereszteljétek meg őket az Atya és a Fiú és a Szentlélek  nevére, és tanítsátok meg őket mindannak a megtartására, amit  parancsoltam nektek. S én veletek vagyok mindennap, a világ végéig.” (Mt 28, 19-20)
A házasság és a család egysége, az „egy test”  szemlélése megnyitja az utat az Egyház, mint Krisztus teste  szemléléséhez is. Amikor Pál apostol a házasságról beszél, mindkét felet  arra biztatja, ami nehéz neki (a férfit az önfeláldozó szeretetre, a  nőt az engedelmességre), de látását kiterjeszti Krisztusra és az  Egyházra: „Legyetek egymásnak alárendeltjei Krisztus iránti  tiszteletből. Az asszony engedelmeskedjék férjének, akárcsak az Úrnak,  mert a férfi feje az asszonynak, ahogy Krisztus feje az Egyháznak:  testének ő a megváltója. Amint tehát az Egyház alá van vetve  Krisztusnak, az asszony is mindenben férjének. Férfiak, szeressétek  feleségeteket, ahogy Krisztus is szerette az Egyházat, és feláldozta  magát érte, hogy a keresztségben szavával megtisztítva megszentelje.  Ragyogóvá akarta tenni az Egyházat, amelyen sem szeplő, sem ránc, sem  egyéb efféle nincsen, hanem szent és szeplőtelen. Így a férj is köteles  szeretni feleségét, mint saját testét. Aki feleségét szereti, önmagát  szereti. A saját testét senki sem gyűlöli, hanem táplálja, gondozza,  akárcsak Krisztus az Egyházat. Mert tagjai vagyunk testének. „Ezért az  ember elhagyja apját, anyját, feleségével tart, és a kettő egy test  lesz.” Nagy titok ez, én Krisztusra és az Egyházra vonatkoztatom.  Szeresse hát mindegyiktek a feleségét, mint önmagát, az asszonyok meg  tiszteljék férjüket.” (Ef 5, 21-33)
Jézus Krisztus végül  világosan kimondja: a válólevél intézménye csupán a házasságtörés  legalizálása, és Isten előtt érvénytelen. Hányan hallgathatták vajon,  akik már elbocsátották feleségüket? És hányan, akik ezt fontolgatták? És  hányan, akiknek üzleti érdekeltsége volt a válások lebonyolítása?  Csoda-e, ha ezek közül sokan a bűneikkel való szembenézés helyett inkább  a Messiás üldözését választották?
Sípos (S) Gyula
