A szabadság útján (Mk 6, 8-9)
Akinek sok pénze van, az nagyobb hatalmat, befolyást, mozgásteret,  tehát szabadabb életet tudhat magáénak, mint akinek kevesebb van. A  világ szerint a legnagyobb hatalommal bíróknak van a legtöbb  szabadságuk, ezt a legnagyobb hatalmat pedig pénzzel, befolyással,  erőszak-szervezetekkel lehet megszerezni és megtartani.
Ez a  szemléletmód benne van a zsigereinkben – ez a megromlott (elbukott)  emberi természetünkből fakad. Már a bölcsességi irodalom is leírta  azonban – és ez minden komolyan vehető vallásos vagy filozófiai  törekvésben benne van -, hogy létezik egyfajta belső szabadság, a lélek  szabadsága, ami több, mint a hatalom által elérhető szabadság.
Jézus a  maga gyakorlatában ezt a belső szabadságot összekötötte a Mennyei Atya  gondviselő szeretetével, kétféle módon is. Először is Isten gondviselő  szeretete általi belső békére és nyugalomra tanította tanítványait: „Ne  aggodalmaskodjatok hát, és ne kérdezgessétek: Mit eszünk, mit iszunk?  Ezeket a pogányok keresik. Mennyei Atyátok tudja, hogy ezekre  szükségetek van. Ezért ti elsősorban az Isten országát és annak  igazságát keressétek, s ezeket mind megkapjátok hozzá!” (Mt 6,  31-33) Másodszor megértette velük, hogy a szabadság nem öncél, hanem a  szolgálathoz kapott ajándék: „Tudjátok, hogy akiket a világ urainak  tartanak, zsarnokoskodnak a népeken, a hatalmasok meg a hatalmukat  éreztetik velük. A ti körötökben ne így legyen. Aki közületek nagyobb  akar lenni, legyen a szolgátok, s aki első akar lenni, legyen a  cselédetek.” (Mt 20, 25-27)
Ez a fajta szabadság tehát nem a  pénz és a szolgák nagy számában mutatkozik meg – ám mégis látható. A  Krisztus által ajándékozott szabadság benső, lelki jelei a Szentlélek  gyümölcsei: „szeretet, öröm, békesség, türelem, kedvesség, jóság,  hűség, szelídség, önmegtartóztatás.” (Gal 5, 22-23) Külső jelei  pedig bizonyos eszköztelenség és kiszolgáltatottság - ezek egyben  feltételek is. Ezért Jézus, amikor elküldte tanítványait, „meghagyta  nekik, hogy az útra ne vigyenek semmit, csak vándorbotot; sem kenyeret,  sem tarisznyát, sem pénzt az övükben. Sarut kössenek, de két  ruhadarabot ne vegyenek magukra.” (Mk 6, 8-9) Máté és Lukács  evangéliumában a tanács még radikálisabb, ott botot és sarut sem  vihetnek a tanítványok! Nem vihetnek tarisznyát, amibe elrakhatnák a  másnapra adott ételt, nem vihetnek pénzt, amivel előre biztosíthatnák  magukat, nem készülhetnek előre nem látható eseményekre ruhával, nem  védekezhetnek bottal és nem tehetik kényelmesebbé saruval az utat. Nem  azért, mintha mindezt nélkülözniük kellene! A cél nem a minél nagyobb  nehézség megtapasztalása és elszenvedése – hanem az Atya gondviselő  szeretetének megtapasztalása!
Hiszen ha előre van pénzük, elrendezett  szállásuk, védelmük, akkor mi szükségük van Istenre? És hogyan  tapasztalhatnák meg az Atya szeretetét, ha nincs szükség és lehetőség  arra, hogy az megnyilvánuljon? Az Istenre hagyatkozó radikális emberi  eszköztelenség viszont előhívja az Ő radikális szeretet-válaszát.
Jézus  felszabadítja a tanítványokat az aggodalmaskodás alól és szinte  „belöki” őket Isten szabadságába. Leválasztja őket mindenről, amihez  csak hozzátapadhatna a szívük. A birtoklási vágyról, hiszen nem  szerezhetnek semmit. Az emberi védelemről – hiszen nincs mivel  védekezniük. Az emberi gondolkodás csavarjairól és ügyeskedéseiről –  mert annak nincs mibe kapaszkodnia. Mi marad?
Az egyenes és tiszta –  ám felettébb keskeny út. Isten azonban igazolja bölcsességét: a  tanítványok valóban tökéletes védelemben, Jézus Krisztus védelme alatt  végezhetik küldetésüket, és sikerrel elvégzik a rájuk bízott  feladatokat…
Sípos (S) Gyula

 
	