Szemben

Kategória: Eheti Megjelent: 2017. december 18. hétfő

„A próféta feladata: szembeszállni a királlyal, és még inkább, a történelemmel” – írja Martin Buber. II. János Pál pápa pedig úgy jellemezte Illés prófétát, mint aki „szót emelt a népért, bátran hirdette Isten akaratát, védte Isten jogait és a szegényeket a világ hatalmasai ellen.” Jézus Krisztus – a botlás köve -, botrányt botrányra halmoz… A helyzet ma sem változott, a prófétai tettek ma is botrányt okoznak.

II. János Pál pápa prófétai életet élt. Sokan szerették, sokan pedig nem. Amikor betegen is vállalta közéleti szerepét, volt, aki megkérdezte, mikor tüntetik már el végre a képernyőről ezt a beteg vénembert – ez volt a világ reakciója. Most, amikor szobrát akarták eltávolítani Franciaországban, az legalább annyira szólt a személyének, mint a boltív tetején lévő hatalmas keresztnek. Ugyanakkor mi, jámbor keresztények is megbotránkozunk, ha egy művész nem eléggé szépen, szentéletűen ábrázolja őt. Talán emlékszünk még arra az alkotásra, ami a pápát egy óriási meteortól földre sújtottan mutatta, ami szerintem nagyon jól megjelenítette II. János Pál valódi küzdelmeit, nehézségeit egyházban és világban – mégis, micsoda lázadás tört ki ellene!
Ugyanígy, amikor a Hajléktalan Jézus szobor elkészült és bemutatták, szintén sokan tiltakoztak: Jézus király és nem hajléktalan, nem lehet így ábrázolni! Botrány! Pedig ez egy evangéliumi szobor, ami azt mutatja meg bronzban, amiről Jézus tanított.
Ez persze nem azt jelenti, hogy akkor minden alkotás, ami vallásos témájú és botrányt okoz, az már prófétai. A világhírre szert tett, „vizeletben ázó Jézus”-kép öncélú botránya éppúgy sötét eredetű, mint az a magyar installáció, amelyik az utolsó vacsora asztalát az üres tányérokba rakott fekáliával mutatta be. Ezek az alkotások nem Isten felé nyitják a szívünket, nem saját véges és tökéletlen természetünkkel szembesítenek minket, hanem csak a „művész” önfelmagasztalását szolgálják, esetleg saját elképzelt „forradalmát”hirdetik.
A prófétai alkotás, szó, gesztus, tett azért botrányos, mert kilök a komfortzónánkból és lecsupaszít minket. Ferenc pápa ebből a szempontból (is) folytatja nagy elődje tetteit. Megmossa a szegények, (nők és pogányok!) lábát – botrány, főleg azért, mert eszünkbe idézi, hogy Megváltónk szerint így kellene nekünk is bánni velük, de mi nagyon nem szeretnénk…
Idézzük fel újra Buber és II. János Pál pápa szavait: a próféta szemben áll a világgal, a hatalmasokkal – sőt az egész történelemmel! -, védi Isten és a szegények jogait. Vajon ezt teszi ma az Egyház? Csak dadogni tudunk válasz helyett. Hogyan is állhatnánk ki a világ ellen, amikor ezer szállal bele vagyunk kötöződve?
Emlékezzünk vissza, mi történt, amikor az egyik hazai keresztény felekezet vezetősége fel merte emelni szavát pártunk és kormányunk némely intézkedése ellen. Az idei költségvetésben az egyházuk állami támogatása hirtelen a töredékére esett vissza, világos jelzésként: ha így beszéltek, ez lesz a sorsotok. Gyorsan jött a „mea culpa” és az új tárgyalások. Megkapták a támogatást… és azóta csend.
Hogyan is beszélhetnénk? Hiszen nekünk iskolákat, templomokat kell fenntartanunk, emberek ezreinek fizetést adni – mindezt kockáztassuk néhány felelőtlen ember miatt? Nem mondom, hogy ezek értelem nélküli érvek – csak közben elvész az Egyház prófétai dimenziója. Nem a történelemmel szemben állunk, hanem együtt úszunk az árral, a megúszásra játszva. „Nekünk császárunk van, és nem királyunk!”
Karácsony a lehetetlen lehetségessé válása. Megszületik Ő, aki férfi közreműködése nélkül fogant. Isten emberré lett - a világ már soha többé nem lehet olyan, mint azelőtt. A falon örökre ott az ítélet: „megmérettettél, megszámláltattál és könnyűnek találtattál.” Jézus Krisztus azonban megnyit egy másik világot, ahol Isten és ember egy asztalhoz ül, ahol a legkisebb a legnagyobb, ahol olyan kincsek vannak, amit rozsda nem mar, ahol a szeretet, öröm, béke, kedvesség, türelem, jóság uralkodik. Ennek a másik világnak, Isten országának a megélése és megjelenítése az a prófétai élet, amire hívva vagyunk. Minden más csak hiúságok hiúsága, hiábavalóság. De ha most, karácsony ünnepére készülve, szavaink, tetteink, ajándékaink, fadíszítésünk, imánk, közös étkezésünk, játékunk, tévézésünk, beszélgetésünk, kirándulásunk ezt a szeretetet, békét és örömet hozza el családunk és a körülöttünk élő életébe, akkor jó úton járunk…
Sípos (S) Gyula (www.szeretetfoldje.hu)

Hozzászólások   

#5 barnan 2017-12-19 22:36
Jézus, aki maga is Isten, mindennek ura, letérdel a "a gőgös, büszke, beképzelt emberek izzadtságszagú, poros lába elé, és elkezdi mosni, azután a nála lévőkendővel törölgetni ... akinek Isten mindent a lábai alá vetett, Aki maga is Isten, letérdel az ember elé, hogy a legszolgaibb munkát elvégezze neki. Mintha maga a mennyország hajolna le itt most a tanítványokhoz a földre, a porba. Nem kellett itt magyarázni semmit. A legszebb szavak sem tudták volna ilyen világosan föltárni, mit jelent az igazi szeretet. Ezt a megszégyenítő isteni tanítást Jézus isteni szeretetéről egy életen át nem lehet többé elfelejteni! Pedig az egész lábmosási történet csak jelkép. Jelképe Jézus tulajdonképpeni nagy szolgálatának, annak, amiért jött: megváltó szeretetének a kiábrázolására. " [Joó Sándor lelkipásztor]

"A szeretet ott a legnagyobb, ahol a legmélyebbre hajol."

A lábmosási történet egyben mégis több, mint egy jelkép, az cselekvési minta Krisztus követői irányába.

Hogy kis teljesítményt felmutató lenne Jézus vagy Ferenc pápa cselekedete? Cselekedjük meg utánuk ugyanazt s megkaphatjuk a kérdésre a választ. Isten szemében értékes cselekedet lehet az, amit magunk lekicsinylünk, értéktelennek, megalázónak tekintünk emberi gondolkodásunk mentén. Ugyanakkor lehetséges, hogy Krisztus ezen megnyilvánuláso kon keresztül formálhat másokat, amiben a keresztény jó eszköze lehet, ha követi Jézus szándékait.
#4 sigyu 2017-12-19 21:14
Kedves Ábel! Ezt te gondolod így. Lehet, hogy van olyan muszlim, aki szintén így gondolja. De az biztos, hogy Ferenc pápa nem így gondolta. Jézus sem. Én sem (bár ez nem sokat jelent). Az viszont biztos, hogy nem kívánok arról vitatkozni, hogy szerinted a pápa felforgató-e. (Nem az, hacsaknem úgy, mint Jézus.) Kérlek, ne akarj erre a honlapra behozni ilyen értelmetlen és ízléstelen vitát.
Áldott ünnepeket kívánva nektek: Gyula
#3 Ábel 2017-12-19 11:24
A muszlim férfi lába mosásával nem az a gond, hogy hányan botránkoznak meg rajta, hanem hogy visszaigazolja a muszlimoknak azt az elképzelését, hogy ők felsőbbrendűek, és a kereszténység aláveti magát nekik, hogy az ő feladatuk a világban minket eltiporni.
#2 Ábel 2017-12-19 11:20
Lényegi különbség van a próféta között, akinek a feladata, hogy Isten szavát közvetítse és megtérésre hivjon, és a felforgató között. akinek a célja szembeszállni a fennálló renddel és botrányt okozni.

Egészen más dolog vállalni Istenért akár a botrányt is, vagy szántszándékkal botrányt kelteni, tekintet nélkül Istenre és emberre. Nem szabad összemosni a kettőt. A felforgatásnak kultuszt csinálni felelőtlenség.
#1 BíróGézáné 2017-12-19 08:11
Próféták voltak,próféták lesznek.Az a feladatuk,hogy figyelmeztessék az embereket arra,hogy felelőtlen cselekedeteikne k következményei lesznek.Nagyon nehéz ezt megértetni a nem hívő vagy más világnézetű emberekkel,s főleg azokkal akiknek belátás tudatuk korlátolt.

You have no rights to post comments