Jaj, a papjaink!

Kategória: Eheti Megjelent: 2014. augusztus 18. hétfő

Hétvégén kaptam a hírt, hogy egy nagyszerű, buzgó papunk kilép a papi szolgálatból. Aztán egy testvérünk írta, hogy ő ebben az évben már öt ilyen papról hallott, abból kettő biztosan el is ment. Egy másikat az alkohol problémái miatt a felettesei tették partvonalra (de hogy mi volt előbb, a „túlságosan független” szelleme, vagy az alkohol-problémája, azt nem tudom). Megint egy másikat a betegsége miatt ötven évesen papi otthonba raktak… és ők még legalább élnek!

Egyik buzgó, fiatal papról - sokan szerették, közösségeket épített -, elhelyezése után jött a hír, hogy öngyilkos lett. Állítólag már előtte is voltak pszichés problémái… Más papok lelkileg halnak bele a magányba és/vagy a hatalomvágyba. Van olyan, akit csak a hivatali időben (két óra) lehet keresni, különben magára zárja az ajtót, se hall, se lát, de olyanról is tudok, aki kung-fuzik és vadászni jár. Szíve joga, más emberek is szabadon megtehetik, törvény se tiltja, de azért nem így képzeljük el a buzgó papokat…
Aztán olyan is van, aki csak azt látja, amit látni akar, illetve amit ő jónak lát. Egyik plébános mesélte, hogy a papi összejövetelen a pap testvérek azzal az evangéliumi szakasszal vigasztalták magukat a lelkipásztori kudarcaik miatt, hogy „az egyik vetett, de a másik arat” – azaz náluk kevesen vannak, üres a templom, de ők csak vetnek, majd az utódok aratnak. Ez a plébános meg azt találta mondani, hogy Jézus azt is mondta, hogy „az aratni való sok, a munkás kevés, kérjétek az aratás urát, küldjön munkásokat az aratásba…” Azaz nekünk (és minden nemzedéknek) aratni (is) kellene! Igen ám, de hogy kérjen az a pap munkásokat az aratásba, akinek teljes meggyőződése, hogy ő mindent jobban tud és a hívek kezdeményezései csak bajt okoznak…
Ahogy hallgatom ezeket a történeteket és gondolkodom rajtuk, felmerül bennem: vajon ki gondozza a papjainkat? Két pályaelhagyó pap esetében konkrétan tudom, hogy jól működő közösségeik voltak, akik azonban az utolsó pillanatig semmit sem tudtak az ő belső problémáiról, magányáról, vágyairól (aminek mindkét esetben házasság lett a vége). Azt hiszem, ez nem (csak) a közösség hibája. Lelkipásztoraink megszokták, hogy ők a megmondó emberek, ő adják a tanácsokat, és nehezen tudnak váltani, megnyílni, feltárni a saját problémáikat. Mondhatnánk: menjen a feletteséhez, püspökéhez, vagy ha van neki, akkor a lelki vezetőjéhez. De vajon mi a saját problémáinkat a munkahelyi főnökünkkel akarjuk megbeszélni? Megeshet – de azért nem jellemző...
Felmerül bennem a kérdés: vajon a papok lelki gondozása mennyire megoldott az egyházon belül? Vannak erre kiépített utak, lehetőségek, szakemberek – attól, hogy egy pap gyóntat, még nem válik a lelki élet mesterévé, sem speciális lelki problémák megoldójává - vagy mindezek helyett csak ad hoc megoldások, vagy bejön, vagy nem? Ha baj van, átteszem egy másik plébániára… esetleg viszi magával a „házvezető nőjét” és annak gyerekét, aki véletlenül hasonlít rá is? (Hogy ez morálisan mennyire romboló minden félnek, arra jó példa egyik ismerősöm gúnyos mondata: az ő papjuknak van ifjúsági közössége, mert abban van a fia is – mármint a papnak a fia…)
Mennyi tehetséges, nagyszerű ember, aki egykor teljesen Istennek akarta szentelni az életét! Vajon hogyan kerültek ilyen, számukra is alig feldolgozható helyzetbe? És vajon az egyházunk megengedheti-e magának, hogy ilyen pazarló módon bánjon velük?
Az a pap, aki most „kiugrott”, házasodik. Ilyenkor mindig felmerül bennem a kérdés, nem kellene-e megnyitni a papi hivatást a házasságban élők felé is? Félreértés ne essék, ez nem a cölibátus, a papi nőtlenség eszméjének a feladását jelenti, hiszen maga Jézus is vallotta és megélte ezt, és követésére buzdított – de nem kizárólagos jelleggel! Az ortodoxoknál – akiknek a miséjét a katolikus egyház is érvényesnek tekinti – lehetséges a házasodás. A görög katolikusoknál – akik egyházunk tagjai -, szintén. A római katolikusoknál is az volt, ezer évig, míg egyházfegyelmi – és nem dogmatikai – okokból meg nem változtatták. Sőt, tudatosítsuk magunkban: egyházunkban a diakónusság papi fokozatnak számít, felszentelt ember, és az esetek jó részében házas! Ahogy a Szentírás is írja: az elöljáró legyen egyszer házasodott (azaz nem csélcsap), megbízható ember…
A szolgálati helyét most elhagyó pap testvérünk papi hivatása és felszentelése megmarad - az lemoshatatlan pecsét rajta – ha szolgálatát nem is gyakorolhatja. Ez rettenetes szenvedést fog még neki okozni. Az ő hibája, de a mi bűnünk is!
Jaj, a papjaink! Van kikért imádkozni, van kiket szeretni…

Sípos (S) Gyula (www.szeretetfoldje.hu)

Hozzászólások   

#16 Sarastro 2014-10-02 22:40
Lassan egy hónapja írtam Ákosnak, hogy szívesen beszélnék vele... Vajon olvassa hozzászólásaima t? Elgondolkodtató , hogy miért nem meri felvállalni a személyes beszélgetést...  
#15 Rita 2014-09-16 19:58
Sarastro, sok boldogságot és kitartást a Jóisten felé vezető szent utazáson. Barátsággal, Rita
#14 Sarastro 2014-09-06 18:10
Kedves Rita, nagyon szépen köszönöm kedves válaszodat. Teljesen egyetértek az Általad leírtakkal. A kispapság olyan, mint a házasoknál a jegyesség - sértődés nélkül, békében is ki lehet lépni, ha nem érezzük magunkat boldognak. Persze ez nem azt jelenti, hogy átesünk a paci túlsó oldalára, vagyis aki az eke szarvára tette a kezét, ne tekintgessen hátra. És ezt el is fogadhatnánk maximálisan, ha nem lenne - elsősorban - lelki befolyásolás egy adott szemináriumban. Ezen felül szembesíteni kellene a kispapokat, hogy bizony a cölebsz élet mivel jár. Igaz, ez talán megtörténik, DE emellett túlidealizált képet mutatnak, amire vevők az emberek. Csak hát Jézust ne a reklám miatt keressük, mint ahogyan a templomba sem a pap, ill. a prédikációja/ho mília miatt menjünk. Sajnos találkoztam olyan újsághirdetésse l is, amelyben az állt: ha igazán stramp férfi vagy és a legszentebb hivatást akarod választani... na, ezt úgy hívja a pszichológia (még a pasztorálpszich ológia is! ), hogy lelki terror. Ezt nem lenne szabad. Éppen ezért nem tudom elítélni azokat a papokat sem, akik kilépnek - mert átérzem azt a ledöbbenést és a gyötrődések éjszakáit, amin keresztülmentek , amire meghozták ezt a bizony súlyos és nehéz döntést. Ezeket az embereket felkarolni kellene, és nem kidobni, tetézve azzal a hamis rágalommal, hogy aposztata lett. Mert nem a hitét hagyta el, hanem azt cölebsz életet, amibe fiatal fejjel belement. Sőt, még csak nem is az elhívására mondott nem-et, hanem a cölibátusra. 

Magam részéről úgy gondolom, hogy nincs jogom elítélni senkit sem, aki másként gondolkodik, mint én - katolikus barátaimat sem, csak azért, mert másik egyházhoz tartozok. Kiváltképpen azért nem, mert engem is 37 éven keresztül a katolikus hitem által tartott meg a Jóisten. Ezt pedig nem tagadom meg, sőt, ellenkezőleg, az ökumenizmus útjait keresem. Próbálom ezt úgy, hogy a PPKE-n elvégeztem a hittanári szakot, jelenleg pedig 3. évemet kezdem a katechetika szakon (református teológián). Tisztelettel jelzem, hogy senkit sem szeretnék megtéríteni - ez nem tisztem. Mindössze szeretnék üdvözülni, ehhez pedig elengedhetetlen , hogy megtaláljam lelkem nyugalmát - Augustinus után szabadon. Nos, én a reformátusoknál találtam meg azt az istenképet, ami által úgy látom: üdvözülhetek. 
#13 Rita 2014-09-06 06:14
Sarastro, én nagyon örülök, hogy megosztottad a tapasztalataida t. Az egyház így épül. Az a lényeg, hogy bármilyen helyzetbe is kerül az ember, a szeretet ne szűnjön meg benne és nehogy átessen a ló túloldalára. Volt az egyetemen egy filozófia tanárunk. Ő is kispap volt, látott egyet s mást, úgy döntött, hogy azok a dolgok az ő szemléletével nem férnek össze, kilépett a szemináriumból. Szerintem ez eddig egy teljesen korrekt történet. Elvégre a jegyesség is azért van, hogy az ember megnézze alkalmas-e egy hivatásra. Az ember teljesen szabadon dönthet. Viszont onnantól kezdve mindent tagadott, ami katolikus és úton-útfélen hangoztatta a nézeteit. A szemünk előtt zajlott le, ahogy megzakkant. 5 év alatt teljesen elhatalmasodott rajta a gyűlölet és a cinizmus. Kezdetben ki nem állhatta a katolikus diákjait, később már azokat sem, akik bármiben is ellenvéleményen voltak. Nagy próbatétel ez mindannyiunk számára, hogy az ember hogyan válassza szét a Megtestesült és Élő Igazságtól származó törvényt és ajánlásokat, az emberi hiteltelenségtő l. De ez igaz az élet minden területén.

DE az szerintem is nagyon gáz, ha az embert érzelmileg megpróbálják zsarolni. A felettese gyakorlatilag hátat fordít az Evangéliumnak, és erőszakkal befúrja magát Isten és az Ember közé egy olyan helyzetben, amikor nagyon nem kellene. Egy hivatás melletti döntésnek, kizárólag Isten és az Egyén közötti kapcsolatból kellene megszületni. Isten elvégre a bukott angyalokra sem erőltette rá az akaratát. Nem egy olyan lelki vezetővel találkoztam már életemben, aki a saját szerepét összekeverte Istenével. Az alázat hiánya hatalmas károkat tud okozni a lelkekben.
#12 Sarastro 2014-09-05 18:43
Kedves Ákos,
maximálisan tisztelem Önt, emellett úgy gondolom, hogy vitatkoznunk kell. Persze nem kötelező, mindössze abból indulok ki, hogyha őseink nem vitáztak volna, akkor nem számítógép mellett ülnénk, hanem barlangban laknánk és lekapnánk a 10 körméről azt, aki a szakóca helyett az íjat javasolja... Szóval nem indulatból írtam, mindössze a véleményemet. Ezen felül - legyen szíves olvassa vissza írásomat - nem írtam azt, hogy a kötelező cölibátus Biblia-ellenes lenne. Magával a cölibátussal nincs gondom, azzal viszont igen, ha rákényszerítik olyan emberekre, akik ebben a létben kificamodnak. Ugyanakkor - tisztelettel jelzem - hogy kikerülte a válaszom lényegét: nincs benne a Bibliában, hogy a papságnak kötelezően cölebsz életet kellene élnie. Jézus sem kényszeríti rá erre apostolait, tanítványait. Tehát azzal a ténnyel, hogy a Biblia még utalásszerűen sem tartalmaz semmit a papság kötelező cölibátusáról: kérem, ezzel tessenek vitatkozni, véleményt írni. 

Magam részéről - attól függetlenül, hogy már nem vagyok katolikus - őszintén örülök, hogyha Ön, kedves Ákos boldog cölebsz pap. Tisztelettel jelzem azt is: adjon hálát ezért a hatalmas kegyelemért a Jóistennek. Nagyon szívesen beszélnék Önnel skype-on is egyszer, ha nem veszi sértésnek. Nyilván időpontot kell egyeztetnünk. Jóisten áldja meg gazdagon!
#11 Sarastro 2014-09-05 18:24
Kedves Mindenki, aki bármilyen indulatot vél felfedezni hozzászólásomba n, leírok egy megtörtént esetet. Történt, hogy Arany János elolvasta egy ifjú titánnak a verseiről szóló írását. Ebben az ifjú titán azt írta, hogy Arany ezt és ezt gondolta, stb. Amikor a cikk végére ért a költő, csak ennyit mondott: gondolta a fene :)
Szóval csak azért, mert pusztán egyházfegyelmi dologról más a véleményem, mint az itt író testvéreknek, ezért nem vagyok indulatos - mindössze vicces, hogy a Bibliában nem lévő dolgot túlidealizálnak . Magam is katolikus voltam. Nagyon komolyan készültem a papságra, amikor megtapasztaltam jónéhány papocska súlyos hibáját. Félreértés elkerülése végett, nem hibáztattam őket, hanem imádkoztam értük. De a cölibátus rányomta életükre a bélyeget. Sajnos. Nem szeretnék senkit sem megbántani, azt a szektásan gondolkodó testvért sem, aki megideologizálj a, hogy miért nincs házasság a Mennyben - üzenem, kedves testvér, hogy legfeljebb irigy lehetsz a családomra, de sem ezzel, sem mással nem tudod megzavarni boldog családi életemet. Sőt, ördögi a gondolatmeneted , mivel Isten férfit és nőt teremtett, így bibliai idézeteket minden mellett lehet felhozni, még az is benne van a Szentírásban, hogy nincs Isten. Persze nem árt elolvasni az előtte lévő részt is. És ne feledd, hogy az ördög is bibliai idézetekkel dobálózott, amikor Jézust megkísértette. Bibliai idézetet viszont a kötelező cölibátus mellett NEM lehet felhozni, bárki bármennyire is szeretné. Ezzel nem akarok senkit megbántani, DE a tények bizony makacs dolgok. Akárcsak a történelem is, vagyis azon a tényen sem változtat semmit egyetlen hozzászólás sem - még az enyém sem - hogy VII. Gergely a feudum (földbirtok) szétaprózódását akarta megakadályozni a cölibátus kötelezővé tételével. Az is történelmi tény, hogy a magyar királyok sem vették komolyan. Egyszerűen csak a levegőbe dobált szavak helyett el kell olvasni a forrásokat. Tisztelettel jelzem, hogy most sem indulatból írok, mindössze tényekkel szembesítem azokat, akik mindössze a szív bőségéből írnak. Emellett nagy tisztelettel hangsúlyozom, hogy maximálisan tisztelem azokat az embereket, akik Istenért önként vállalták a cölibátust, és boldogok is benne. A Jóisten nem gyötrődésre teremtette az embert, hanem boldogságra. Én is éveken át imádkoztam azért, hogy megtaláljam a helyemet, főleg a feleségemért, gyermekeimért - miért gond, ha ebben boldog vagyok már itt a földön? A Jóisten hol és mikor tiltotta meg, hogy az ember boldog legyen családja körében? Ellenkezőleg, nagyon művelt testvérem, tisztelettel jelzem, hogy nem egy zsoltárban van szó arról, hogy az ember igenis boldog lehet családjában. 

Egyébként azt sem értem, hogy a katolikus testvérek miért veszik támadásnak azt, ami nem az. Úgy gondolom, hogy 99%-ban azt kell néznünk, ami összetart bennünket, ha pedig más a véleményem - megjegyzem, hogy a német és a belga püspöki kar számottevő része is a kötelező cölibátus eltörlése mellett áll ki - miért szálka ez bárkinek is a szemében? A maradék 1 % pedig arról szól, hogy a szó pozitív értelmében ütköztessük véleményünket. Magam részéről Jóisten áldását kívánom mindenkinek, annak is, aki lekezelően indulatot sejt hozzászólásomba n :)
#10 Patricia 2014-08-26 21:12
Régen én is tele voltam előitéletekkel a papok iránt,de aztán egy nap összehozott az Úr egy olyan személlyel,aki teljesen megkavart.Amiko r a papokról kezdtem el mondani a véleményemet,me ghallgatott,maj d a következőket mondta:ha az emberek(és itt gondolok a hiveinkre is)annyiszor mondanának el egy imát,mint ahányszor ,,követ''dobnak a papság feje fölé,bizony másképp lenne.Egy teljesen erősebb Egyház.Majd megkérdezte tőlem,,ön hányszor szokott imát mondanni a papjainkért?Csa k álltam szótlanúl és nem tudtam mit válaszolni.Majd szomorúan csak ennyit mondott:ha Isten senki ember fia fölött nem itélkezik,hanem feltétel nélkül szeret bennünket,akkor mi milyen jogon itélkezünk mások felett,legyen az akár pap is.Éreztem,hogy minden szava igaz,majd megszégyenülve bementem Isten házába és a legkevesebb amit tehettem,hogy bocsánatot kértem attól a valakitől,aki soha nem itélkezett felettem,ráadás sul életét adta értem:az Úr Jézustól.
#9 MicK 2014-08-24 19:20
Kedves Testvérek! Bármennyire is fájdalmasnak tartom én is, hogy valaki kilép a papságból, de azt meg egyenesen botrányosnak és a hittel összegyeztethet etlennek tartom, ha valaki képmutató, kettős életet él! ENNÉL NINCSEN ROSSZABB! Akkor már inkább házasságban, mint paráznaságban éljen - ezt nem én, hanem Pál apostol mondja: "Szeretném ugyanis, ha mindnyájan olyanok volnátok, mint én magam, de hát mindenki saját ajándékát kapta Istentől, az egyik ilyet, a másik olyat. A nem házasoknak és az özvegyeknek ezt mondom: Jó, ha úgy maradnak, mint én is. De ha nem tartóztatják meg magukat, kössenek csak házasságot, mert jobb megházasodni, mint égni." 1 Kor. 7, 7-10. A házasság, a család és a gyermekek éppen úgy Istentől vannak, mint a család. A pap testvérek, a szerzetes férfi és nőtestvérek is családban, édesanyától és édesapától születtek. Ha nekik Isten megadta a szabadságot, akkor Halleluja, éljenek szabadságban és legyenek példaképekké! De ha nem, akkor ne éljenek képmutatásban, hazugságban és ne helyezzenek elviselhetetlen terheket mások vállára, amiket ők maguk sem tudnak elviselni!
+2 #8 Rita 2014-08-21 22:19
Sarastro, nem szeretnék vitát nyitni, hiszen tapasztalatokka l nem lehet vitázni, de azt gondolom, hogy a házasságban élők között legalább annyi szenvedő van, mint a papok, szerzetesek között. Akármerre nézek, még a komoly hivatástudattal rendelkezők is elég kemény próbatételeken mennek keresztül! Házasként nem tudnék hirtelen olyan ismerőst, barátot "felmutatni", akiknek a házassága példaértékű. Pedig elég tág a baráti, ismerettségi köröm. Hogy mi a jó, és mi a helyes, azt szerintem csak a Jóisten tudja megmondani, és a válasza - attól tartok - eléggé testre szabott. A saját tapasztalatom, hogy nap mint nap fel kell vennem a keresztemet. Vannak pillanatok, amikor görnyedek alatta, aztán vannak felemelő percek órák, napok...De naponta szembesülök azzal, hogy egyszerre hordozom a kárhozat és üdvösség lehetőségét. Ha sikerül alázatos lennem, akkor könnyebb, ha a gőg kerekedik felül bennem, akkor egyre kaotikusabb körülöttem minden. Imádkoznunk ÉS dolgoznunk kell a saját és mások üdvösségén. S mindezt ítélet nélkül,a másik szabadságának tiszteletben tartásával.
+1 #7 Fülöp Ákos 2014-08-21 13:57
Kedves Sarastro!
Egyrészt én nem mondtam a kiugrott papokról semmit. Én arról beszéltem, hogy a papot hogyan lehetne, kellene segíteni hivatása megélésében. Ezért nem értem indulatos bejegyzését.
A házasságra való felkészítésben legtöbb helyen ma már a papnak segítenek házaspárok. A papnak is meg van a szerepe a felkészítésben.
A Bibliában szerepel, hogy van, aki lemond a házasságról. Tehát a cölibátus nem Biblia ellenes.
Számomra mindig fájó, ha valaki kilép. Ismerem a magam nehézségeit is, tudom, nem könnyű megélni ma a cölibátust. Éppen ezért született az írásom, és keresem a lehetőségeket, hogy a papok megtalálják azokat az eszközöket, amelyek, azokat a személyeket, akik, segítik hivatásuk megélésében.
Imával és szeretettel:
satya
#6 Ábel 2014-08-21 12:02
Én nem sokat tudok arról, hogy mi van és mi nincs a Mennyben, de úgy hiszem, a szeretet megmarad. Vagyis, ha szeretetkapcsol at van köztem és a feleségem, a gyerekeim között, akkor ez megmarad a halálon túl is.
#5 sz.f.m. 2014-08-19 20:49
Sarastro írja: "Nos, 2 csodaszép gyermek édesapjaként, csodálatos feleségemmel, 2 diplomával, állással, stb. üzenem neki: boldog vagyok :) "
Az örökké tartó boldogságban nincs házasság, (Jézus ezt kijelenti a Szentírásban) nincs idő, nincsenek nemek, diplomák és munkahely, stb.
Minimum aránytévesztés a földi boldogságot a mennyországhoz mérni, ez az én szerény véleményem.
Kor I. 7, 29-ben szent Pál int bennünket:
"Azt mondom tehát, testvérek: Az idő rövid, azért akinek van felesége, éljen úgy, mintha nem volna,"
Ha létezik a földön "isteni hivatás" az a papi hivatás ,annak össze megismerhető és meg nem ismerhető -- pláne érthető -- titkaival.
Legszebben a levita ének fogalmazza ezt meg
http://gloria.tv/?media=104434&language=
Valóban a pap választotta a legszebb világot.
Nem véletlenül támadja olyan brutális erővel a sátán. Fausztyna nővér naplójában olvastam a következőt: Jézus mondja a nővérnek: ne gondolja, hogy a sátán a kocsmák és lebujok környékén szedi áldozatait. Nem. Hanem a szerzetesházak és a templomok környékén. Ennek vagyunk ma tanúi.
Minden imánkra szükségük van!!!
pax
sz.f.m.
+1 #4 Novák Józsefné 2014-08-19 14:43
Igen!            Imádkozzunk papjainkért,hog y hittel,reménnye l és szeretettel szolgálják Istent!  Szentlélek tüze járja át lelküket!! Jó tanítóink és apostolaink  legyenek,akik bemutatják a Szentmisét,és kiszolgáltatják a Szentségeket!          Szűz Mária a papok és mindnyájunk Édesanyja könyörögj érettünk!!!! Amen
+2 #3 szerk 2014-08-19 07:08
Kedves Sarastro!
az indulatodat értem, de nem helyeslem. Azt hiszem, nem kell nekünk egymás ellen érvelni. A családos ember adjon hálát a családjáért, a pap pedig a papi hivatásáért. Nem ellenfelei egymásnak. Inkább közösen kellene keresnünk azt a megoldást, ami mindkét állapotot szabad döntés útján lehetővé teszi, és nem szűkíti, hanem tágítja a lehetőségeket.. .
Imával és szeretettel: Gyula
-1 #2 Sarastro 2014-08-18 22:58
Kedves Ákos, kicsit figyelmesebben kellene olvasni a Bibliát... és nem a propaganda szöveget :) - őszintén, hol van a Bibliában előírva a kötelező cölibátus? Sehol. Ellenkezőleg, több helyen (Újszövetségről beszélek!) akár a papról, akár a püspökről ír, egyszer nősült emberről ír. Az pedig egyenesen félrevezető és súlyos tárgyi tévedés, hogy csak családos embereket szenteltek fel... A történelmi tudása, kedves tisztelendő úr, finoman szólva is csapnivaló... Gondoljon bele, hogy Szent László és Könyves Kálmán milyen törvényeket hozott - utóbbi bizony 40 évvel később, mint ahogyan VII. Gergely (többszöri nekifutásra!) bevezette 1074-ben, majd 1075-ös böjti zsinaton a cölibátust. Többszöri nekifutásra, mert már a 1022-es páviai zsinaton is próbálkoztak vele, de - érthetően - nem okozott osztatlan sikert. 
Kedves tisztelendő, Ön kisebbség. Már ami a boldog cölebsz papokat illeti. Adjon érte hálát, de kérem, ne akarja rákényszeríteni a saját boldogságát másra. Isten sem teszi Önnel. Ha Önnek 36-os cipőben kellene járnia, maga sem örülne. Másrészt a cölibátus - akárki akárhogy tagadja - a papok nagyobb részében komoly deformálódást okoz. Sajnos tapasztalat, amit egyetlen propaganda cölebsz-tanulmá ny sem képes felülírni, mint ahogy a Bibliát sem. 
Ezen felül vicces és egyben elszomorító, amikor cölebsz pap készíti fel a jegyeseket. Saját tapasztalat szintén. Vak vezet világtalant. Amit nem él meg egy pap, honnan tudja? Tudom, mit jelent, amikor a kisfiam felsír hajnalok hajnalán. Ha egy pap vindikálja magának a jogot, hogy cölebszként mennyire kiváló családterapeuta , akkor én is vindikálom magamnak, hogy félrevezető ez a kijelentés. Hacsak fű alatt nincs kántornéni. Ugyanakkor megdöbbentő, miért taszítja el az egyház magától a kilépett papokat azzal, hogy aposztatának bélyegzi. Hiszen nem hitehagyottak, hanem csak nem lettek megfelelően felkészítve a cölibátusra. Amikor papnak készültem, engem is érzelmileg zsarolt a lelkivezetőm. Azt mondta, ha nem leszek pap, akkor boldog sem. Nos, 2 csodaszép gyermek édesapjaként, csodálatos feleségemmel, 2 diplomával, állással, stb. üzenem neki: boldog vagyok :) 
#1 Fülöp Ákos 2014-08-18 14:03
Kedves Gyula!
Kedves Mindenki!
Gyula utolsó soraiban egyrészt van némi csúsztatás, másrészt nem jelent megoldást.
A csúsztatás ott van, egyrészt, hogy 1000 évig nyugaton sem kellett a cölibátus. Nemrég jelent meg egy könyv a cölibátus témájában, amely bemutatja a cölibátus kialakulását. Már a korai időktől kezdve a klerikusnak, ha házas is volt, tiltott volt a házasélet. Ebből vált ketté (nagyon leegyszerűsítve ) kelet és nyugat. nyugat a házasokat nem szentelte fel, keleten pedig megengedték a házas életet. Ugyanakkor keleten sem nősülhetnek a papok. "csak" nős férfiakat pappá szentelnek.

A házasság nem jelent megoldást a papok problémáira. Beszélgessetek el görög papokkal, nekik milyen nehézségeik vannak házas papként.
Akkor merülhetne fel, hogy a házasság megoldás, ha nem lennének válások.
Magam tapasztalata, hogy nagyon nehezen tudnám a közösség életét a házasélettel összehozni.

Mi hát a megoldás?
Bennem Az a kérdés fogalmazódik meg felétek, sokak felé, hogy használjátok a papokat vagy gondoskodtok is róluk?
Ami gyula írásában is megjelenik, a pap a tanító, neki kell megmondania a tutit: De ki az, aki valóban meghallgatja? Akinek azt is elmondhatja, hogy mi fáj? Aki úgy áll mellette, hogy nem akar többet tőle, mint amit egy paptól megkaphat?
Nem könnyű se a papnak, se annak, aki így mellette próbál állni. Ez legtöbbször házaspárnak sikerülhet.

Egy nyári lelkigyakorlato n fogalmazódott meg bennem a testvériség gondolatkörében , hogy három területen van a házaspárok, de minden ember között kapcsolat. Szellemi, lelki és testi kapcsolat.
A szellemi kapcsolat az,amikor komoly dolgokról tudnak beszélgetni. Önmagáról beszélhet, megtapasztalja az elfogadást, hogy megoszthatja mindazt, ami benne van.
A lelki kapcsolat a közös imádság. Annak minden szépségével, nehézségével és személyességéve l együtt.
A testi kapcsolat a gyengédség sokféle formája. Attól kezdve, hogy ha fáj valamije, akkor van, aki azt kezeli, bekeni, megnyomkodja a nyakát, ha fáj a feje stb. vagyis a testi kapcsolat nem a nemiséget jelenti csupán.

Azt látom, hogy ezekkel sokkal inkább kellene foglalkozni. Sokan spok dolgot végzünk. Fontos és jó dolgokat. De a személyes kapcsolataink valahogy nem működnek.
Ha segíteni szeretnétek a papjaitoknak, akkor ebben a személyességben kell őket/minket segíteni!
satya

You have no rights to post comments