A káosztengeren is vb-t nyertek magyar vitorlázózsenik

Kategória: Cikkek, írások Megjelent: 2015. január 18. vasárnap

Nincs tengerünk, mégis magyarok uralják már vagy húsz éve a vitorlázás repülő hollandi hajóosztályát. Majthényi Szabolcs és Domokos András 1994 óta 11 világbajnokságot nyertek meg együtt, a legutolsót alig egy hete, Ausztráliában. Bejárták a világot, de a Balatonnál még nem találtak szebb helyet vitorlázni, még akkor is, ha sosem tudtak rajta világbajnokságot nyerni.

A vitorlázásban egyedülálló teljesítményt nyújt Majthényi Szabolcs és Domokos András, 22 világ- és Európa-bajnoki érmet szereztek, amiből csak egy bronz. Az 1956 óta megrendezett repülő hollandi világbajnokságok történetében az ő sikereik miatt lett Magyarország a legeredményesebb nemzet. Ugyan Dánia is 11 vb-aranyat szerzett már, de ezüstből kevesebb jutott neki.
Majthényiék már a pályafutásuk elején a repülő hollandiról ábrándoztak, sok szempontból a legnek tartják a hajók között. „Aki vitorlázik, tudja, miért magával ragadó. A hollandizás plusz” – mondta a világbajnok kormányos.
„Már ahogy kinéz, az is élményt ad. Klasszikus elrendezésű, kecses tárgy. Ha beleülsz, érzed a sajátos tulajdonságait. Nagyon precízen kell vele bánni, érzékeny hajó, ugyanakkor nagyon gyors is” – mondta Majthényi. „Mikor először hollandiba ültünk, az öregek azt mondták, hogy négy-öt év lesz, mire megtanuljuk. Nem lett igazuk, 15 év kellett hozzá” – mesélte Domokos.
A hollandit atletikus hajóosztálynak tartják, túl van vitorlázva, ezért nagyon sokat kell dolgozni a vitorlák és az árboc állításával, minden szélváltozást le kell reagálni, és a hajó egyensúlyban tartásához sokat kell trapézolni is. (Utóbbi az a mozzanat, mikor szinte a vízzel párhuzamosan áll a vitorlázó.)
A repülő hollandi az a hajóosztály, ahol nemcsak az számít, hogy milyen ügyes a benne ülő vitorlázó, hanem az is, milyenek a vitorlások beállításai. Egy laikus ezt nehezen érti meg, de az állandó fejlesztések anyaghasználatban és technikai megoldásokban mindig újdonságot jelentenek. Domokosék azonban az innovációban is élen járnak, mondta róluk az egyik legismertebb magyar vitorlázó, Litkey Farkas. A hajók fejlesztésében is nagy tapasztalatuk van, nem csak a versenyzésben, és ezért tudnak egy lépéssel a világ előtt járni.

Zűrzavaros vb-n még bumerángot sem kaptak
Tavaly egy olasz cég tesztelésre kérte őket. Nem túl sok edzéssel a hátuk mögött az új vitorlással azonnal nyertek egy világbajnokságot. A németek el sem hitték, hogy szabályos a hajójuk. Nagyot tévedtek. Átment minden vizsgálaton, és idén a Sydney-öbölben egy újabb vb-címet is behúztak vele, noha díjat elfelejtettek hozzá adni.
„Ez volt az első vb-nk, hogy nem kaptunk díjat. Az eredményhirdetés előtt három órával jutott eszükbe a szervezőknek, hogy elfelejtettek díjakat beszerezni. Hirtelen vettek valahol 18 bumerángot, amelyeket meggravíroztattak. Az első tíz párost díjaztak ezekkel, a tizediktől kezdték visszafelé osztani, és mikorra hozzánk értek, már elfogyott minden bumeráng. Jót röhögtünk rajta. Az többet számított, hogy a helyiek le voltak nyűgözve a magyar csapattól.”
A hollandisok viszont nem voltak lenyűgözve a körülményektől, bár jó szeleket fogtak ki és az időjárási viszonyok miatt nem vált irreálissá a verseny, de állandó zűrzavar uralkodott a vízen. „Folyamatos volt a kompközlekedés, sokszor arra kellett koncentrálni, nem az ellenfelekre. A Balatonon elképzelhetetlen volna, de volt olyan napunk is, amikor rajtunk kívül még három hajóosztály versenyét tartották ugyanazon a területen, miközben hétvégi turisták nyomták a gázt a jachtjaikon, emiatt állandó volt a hullámverés, és mivel egy hidroplán-leszállóhely is volt az öbölben, az árboc magasságban jövő repülőkre is figyelni kellett.”

Nem is volt kérdés, ki nyer
Ennek ellenére nagyon simán nyerték a vb-t, a hét futamot megnyerték, és csak egyszer lettek másodikok. „A második futam után magabiztosságunk tudatában már nem kellett kockáztatnunk. Lehetett átlagos rajtokat is vennünk. Csak komoly technikai problémák gátolhattak volna minket.”
Egy verseny megnyeréséhez kell a tengeri tapasztalat, ezt most Majthényiék a vb előtt rendezett ausztrál nyílt bajnokságon frissíthették fel. Mivel nem a vitorlázásból élnek, túl sok idejük nincs is készülni, 50-60 napot tudnak vízen lenni egy évben a Balatonföldvári Spartacus versenyzői. A vb előtt sem volt könnyű dolguk, a hajójukat már novemberben feladták egy konténerben, hogy időben megérkezzen Sydney-be. Majthényi szerencsésnek nevezte, hogy most nagyon közel volt egymáshoz a két világbajnokság időpontja, a 2014-es vb-t júliusban rendezték, így az ott szerzett tapasztalatok még frissek voltak
A magyar páros az első vb-jét éppen húsz éve – akkor az 1994-es vb befejezése átcsúszott 1995-re –, nyerte. Teljesen váratlanul. Majthényiék egy kölcsönhajóval lepték meg a mezőnyt. Aztán - a 11 vb arany ismeretében - egy hosszabb szünet következett, 2002-ben lettek újra bajnokok. „Nem voltunk türelmetlenek, mert folyamatosan ott voltunk az élmezőnyben, és azért közben Eb-t is nyertünk. Ha csak egyetlen világbajnoki címet szereztünk volna, én már akkor is elégedett ember lennék.”

Az olimpia és a Balaton maradt adós
Az azonban nagy fájdalmuk lehet, hogy a repülő hollandi 1992-ben kikerült az olimpiai műsorból. Nem azért, mert a többi hajóosztálynál kevéssé lenne izgalmas, egyszerűen nem lobbiztak érte elég jól.
„A versenyzés csúcsa lett volna, régen lett volna időnk és energiánk arra, hogy négy-nyolc évet csak az olimpiára áldozzunk” – mondta Majthényi. Hogy lett volna éremesélyük az olimpiákon azt az is bizonyítja, hogy vb-ken többször megverték az 1988-as olimpiai bajnokot, a dán Jorgen Bojsen-Mollert.
A 11-szeres bajnokokat elismerik, de fölényük miatt nem mindig örülnek nekik, van, aki mindent megtesz azért, hogy megverje őket. „Nagyon ritkán voltak érzékelhető jelei, hogy direkt összefogtak ellenünk. Egyszer a hollandok csapattaktikával próbáltak egy korábbi vb-n kiszorítani, nem szabálytalanul, de érezhető volt a szándék. És olyan szituációba is kerültünk, ahol valaki összetettben csak azért veszített három-négy pozíciót, hogy minket megelőzzön. Nem érdekelte, hogy sorban mentek el mellette, míg velünk küzdött” – emlékezett vissza Majthényi, aki állítja, nincs nagy titkuk. Bárkinek elmondja, hogy milyen technikával, beállításokkal versenyeznek. Hiába ismeri valaki az adatokat és méreteket, ha nem tudja, hogyan kell jól vitorlázni olyan feltételek között.
Bár a Balatonon nem lehet kiélvezni az igazán nagy szeleket, a rövid hullámokat, Domokos és Majthényi sem talált még jobb helyet a világon, ahol annyira élvezni lehetne a vitorlázást és a tájat. Domokos szerint a Balaton a legnagyobb ajándék egy vitorlázónak, még akkor is, ha sosem nyertek rajta vb-t.
Hazai pályájukon, Balatonföldváron háromszor indultak, de 1996-ban, 2005-ben és 2013-ban is csak másodikok tudtak lenni. „Úgy hiszem, hogy legközelebb hét-nyolc év múlva lehet a Balatonon világbajnokság, jó volna addig kihúzni valahogy” – mondta Majthényi. Erre van is esély, aki 40 év felett világbajnok tudott lenni, annak talán ötvenévesen is van tapasztalata.
(Fehér János, index.hu)

You have no rights to post comments