Hogyan segíthetünk télen a hajléktalanoknak?

Kategória: Cikkek, írások Megjelent: 2014. november 08. szombat

Minden évben november 1-jén kezdődik a téli krízisidőszak. Mit tesz a hajléktalanokért a Magyar Máltai Szeretetszolgálat? Mit tehetünk, ha olyan emberrel találkozunk az utcán, akinek segítségre lenne szüksége? Morva Emíliával, a szeretetszolgálat közép-magyarországi régióvezetőjével beszélgettünk.

– Elkezdődött a krízisidőszak a fedél nélkül élők számára. Milyen segítséget tud nyújtani a Magyar Máltai Szeretetszolgálat ezekben a nehéz hónapokban?

– A szeretetszolgálat Budapesten működő hajléktalanellátó intézményei felkészültek a téli időjárás következtében megnövekedett forgalomra, szolgáltatásaikat az előző évek tapasztalatai alapján bővítették. A fővárosban működő hat nappali melegedő hétköznaponként hosszabbított nyitva tartással, délután 16 óráig, szükség esetén ügyeleti rendszerben a nap 24 órájában (Feszty úti nappali melegedő), valamint hétvégenként is fogadja a hajléktalan embereket.

Éjjeli menedékhelyeink a már meglévő 300 férőhely mellett november elején a budai kerületekben újabb 78 férőhelyet nyitottak meg, melyeken főként a közterületen élő, legyengült fizikai vagy rossz mentális állapotban lévő rászorulókat helyezik el a szociális munkások. A krízisférőhelyeken elsősorban éjszakai pihenésre, tisztálkodásra, mosásra nyújtanak lehetőséget munkatársaink, valamint élelmiszert és meleg teát adnak a fedél nélkül élőknek, illetve segítik a hajléktalan embereket az állapotuknak megfelelőbb, biztonságot adó, hosszabb távú intézményi elhelyezésben is.

A krízisférőhelyeken túl a szeretetszolgálat a fővárosi önkormányzat támogatásával, a téli hónapok folyamán 50 fő részére munkásszállón történő elhelyezést is finanszíroz. Az ide bekerülő hajléktalan emberekkel utcai szociális munkásaink egyénre fókuszáló, aktív esetkezelést végeznek.

– Hogyan tudnak segíteni azoknak, akik az utcán maradnak?

– A Magyar Máltai Szeretetszolgálat – az eddigi éveknek megfelelően – önkéntesek és munkatársak bevonásával november 17-én „útjára indítja” a teajáratot. Szolgáltatásunk fókuszában a legrászorulóbb, éjszakáikat közterületen töltő hajléktalan emberek állnak, akiknek a teajárat segítségével a hét minden napján 19 órától a XI. kerületben, a Vasút utca végén meleg teát és a szükségleteknek megfelelő mennyiségű szendvicset biztosítunk. A helyszínen az élelmiszerosztás mellett a Mozgó Orvosi Rendelő önkéntesei az egészségügyi problémával hozzájuk forduló fedél nélkül élő embereket is ellátják.

November elején utcai gondozó szolgálataink tevékenységi köre is kibővül, hiszen az egész évben végzett, közterületen biztosított gondozási munka mellett munkájuk fókuszába a krízishelyzetek elhárítása, a krízisintervenció kerül. A budai kerületekben szociális munkásaink a hét minden napján hajnali 2 óráig, valamint vasárnap éjszakától hétfő reggel 8 óráig Budapesten és a megye teljes területén kezelik a diszpécserszolgálathoz érkező, a veszélyhelyzetben lévő hajléktalan emberekkel kapcsolatos segítő lakossági bejelentéseket. Munkatársaink célja, hogy mindenki számára állapotának megfelelő szolgáltatást nyújtsanak, lehetőség szerint a közterületről intézménybe helyezzék el a krízishelyzetben lévő hajléktalan embert, vagy egészségügyi probléma esetén mentőt hívjanak, illetve orvosi ellátáshoz juttassák a rászorulót.

A szeretetszolgálat a téli hónapok folyamán is kiemelt figyelmet fordít az egészségügyi problémával küzdő fedél nélkül élő emberekre. Minél szélesebb körű ellátásuk érdekében az I. kerületi Bem rakparton a nap 24 órájában nyitva lévő Egészségügyi Centrumot tart fenn a szolgálat, ahol feltétel nélkül fogadják és ellátják a hajléktalan embereket, szükség szerint pedig elhelyezést biztosítanak számukra.

– Mit tegyen az ember, ha rossz állapotban lévő hajléktalan emberrel találkozik az utcán?

– Mindenképp próbáljunk meg beszélni vele. Kérdezzük meg, mire van szüksége. Fáj-e valamije? Evett-e már aznap? Lehet, hogy ingerült válaszokat fogunk kapni, lehet, hogy elutasító lesz. Az is lehet, hogy nekünk is nehéz odahajolni egy földön fekvő, rossz higiénés és mentális állapotban lévő emberhez. De mindenképp próbáljuk megtenni. A válaszok (az elutasítóak is) segítenek megítélni az ember állapotát. Ha úgy érezzük, súlyos egészségügyi problémája van – esetleg a kihűlés veszélye is fenyegeti –, azonnal hívjunk mentőt. Ha az egészségi állapotát nem ítéljük aggasztónak, a diszpécserszolgálat telefonszámát hívhatjuk: (06-1) 338-4186. Az ott dolgozó kolléga ki fog kérdezni minket: hol találkoztunk a hajléktalan emberrel, és milyennek ítéljük az állapotát. A diszpécserszolgálat autót és szociális munkást fog a helyszínre küldeni, aki adekvát ellátást tud biztosítani a hajléktalannak.

– Keresztény, jóakaratú emberként nyugtalanító kérdés, hogy mit tehetünk konkrétan, a hétköznapokban azokért, akik éheznek, fáznak…

– Tudatosítani kell magunkban, hogy a hit cselekvés nélkül halott. Jó, ha végiggondoljuk, hogy annak a földön fekvő, sokszor minden méltóságát elvesztett embernek is meg kell éreznie a szeretetet. Meg kell éreznie a szeretetet ahhoz, hogy nagyon hosszú idő után láthasson egy pici reményt arra, hogy élete jobb lehet. Szeretetünkön keresztül ezt a reményt tudjuk táplálni bennük. Elmondok egy történetet: sok-sok évvel ezelőtt egy hajléktalan ember nagyon elutasító volt velünk, semmit nem fogadott el, nem akart intézménybe jönni, hallani sem akart a segítségünkről. Amikor kissé csalódottan, lógó orral ott hagytuk, mondtuk neki, hogy imádkozunk érte! „Tényleg?” – kérdezte. Soha ne felejtsük el, ezt mindig megtehetjük! Természetesen, ha a hajléktalan ember mondjuk meleg teát, szendvicset, takarót kér tőlünk, ha erőnk és lehetőségeink engedik, mindenképp adjunk.

Fotó: Magyar Máltai Szeretetszolgálat

Thullner Zsuzsanna/Magyar Kurír

You have no rights to post comments