katolikus lexikon

Kategória: hsz Megjelent: -0001. november 30. kedd
A katolikus lexikonban nagyon hosszú a nagycsütörtöki rész, ezért nem másolom be az egészet, csak az előző hozzászóláshoz szorosan tartozó részt, de olvassátok el bátran,itt az elérhetőség: http://lexikon.katolikus.hu/N/nagycs%C3%BCt%C3%B6rt%C3%B6k.html "Az ősegyh-ban ~ön történt a nyilvános bűnösök kiengesztelése. A vezeklők egész nagyböjtben a tp. előcsarnokában kérték a hívek imádságait (később erre is utalva lett a koldusok helye). A vezeklők a tp. előtt leborultak, majd a Miserere (50.) zsoltárt énekelve bevezették őket, kinyitván a tp. minden ajtaját, ezzel fejezte ki az Egyh. a teljes bűnbocsánatot. - b) →Aetheria beszámolója szerint a 4. sz. végén Jeruzsálemben 2 szentmise volt: az elsőt a Golgota melletti főtp-ban tartották (Martyrium); a 2. mise a Golgota sziklájánál volt. - Rómában a 7. sz-tól a déli, pápai szentmisében fogadták vissza és oldozták föl a nyilvános bűnbánókat.." nem tudom elképzelni János miért írta, hogy nagycsütörtökön nincs bünbánat, megbocsátás. Az mindig van. Nálunk pl. éjfélig lehet gyónni. Másik részlet a lábmosásról, szintén a lexikonból, igaz már a néphagyomány résznél írja: "Régebben a papok minden hívük lábát megmosták. Később csak a szegyh-ban volt szokás: a pp. 13 knk-ja v. kispapja, ill. ugyanannyi szegény lábát mosta meg. A 13-as számra több magyarázat van: Mátyást v. Pált jelképezi, mások szerint a vendéglátó házigazdát; de van olyan vélemény is, hogy a szokást Nagy Szt Gergely p. kezdte, akinek tizenharmadiknak angyal jelent meg. Klobusiczky Péter kalocsai érs-ről (†1843) jegyezték föl, hogy a szegényeket lábukat megmosva, megcsókolva személyesen látta vendégül és szolgálta ki őket.." Megjegyzem, hogy Jézus Júdás lábát is megmosta, miközben annak már zsebében csörgött a 30 ezüstpénz, amint azt egy szép régi népénekünk hangsúlyozza is.

You have no rights to post comments