Botrányos előadás - csak erős idegzetőeknek
Meztelenül görkorcsolyázó apácák, explicit leszbikus jelenetek és valódi vér borzolta a kedélyeket Florentina Holzinger osztrák koreográfus operaműve, a Sancta című előadás alatt. Az október 5-ei bemutatóval együtt eddig mindössze két alkalommal került színpadra a darab, ám több mint egy tucat, pontosabban 18 néző sokkot kapott és hányingere lett a trágár jelenetek miatt. Három esetben orvost is kellett hívni a feldúlt színházlátogatókhoz.
Az opera szóvivője szerint a fizikai tüneteket produkáló nézők az első sorban ültek, ám mint azt hozzátette, tudhatták volna, hogy mire vállalkoznak. Legalábbis azok, akik ismerik a művésznő munkásságát, valamint magát a művet. Paul Hindemith zeneszerző 103 évvel ezelőtt írt Sancta Susanna című darabja ugyanis már a maga korában túl polgárpukkasztó volt ahhoz, hogy valaha is színpadra vigyék azt a Stuttgart történelmi operaházban.
A produkció egy apáca történetére összpontosít, aki felfedezi a szexualitását. Ez végül az egész apácazárdát szexuális őrületbe sodorja.
Ez a történet 1921-ben valósággal istenkáromlásnak számított, így a premierje elmaradt. Egészen mostanáig, amikor is a 21. század "felvilágosult társadalmi közegében" Holzinger fogta, és feldolgozta a művet. Ezzel nemcsak Hindemith álmát teljesítette be, de sajátos stílusával is megfűszerezte az eredeti verziót. Mivel a koreográfus híres arról, hogy feszegeti a morális határokat, különösen, ha a nők színpadi megjelenítésének különböző módjairól van szó, így a végeredmény egy minden képzeletet meghaladó operamű lett. Korábbi darabjai közül több is akrobatikus és harcművészeti elemekkel volt tele, ám a legendás egyfelvonásos esetében úgy döntött, hogy inkább görkorcsolyára állítja a szereplőket és rengeteg őrült mutatványt végeztet velük – többségében meztelenül. Az operaház honlapján található szöveges leírás szerint ennek az az oka, hogy Holzinger számára „a természetes meztelenség nagyon központi kifejezőeszköz”.
„Florentina Holzinger operaelőadása Paul Hindemith Sancta Susanna című egyfelvonásos operáját és a katolikus liturgia elemeit ötvözi, hogy a szentmise radikális vízióját alkossa meg. Előadóival látványos, a határokat feszegető fizikai élményekre vállalkozik, és az egyéni spiritualitást és hitet, a szexualitást és fájdalmat, a szégyent és a felszabadulást kutatja. A mágia és a vallási csodák új értelmezést kapnak a közösség és az önrendelkezés eksztatikus ünneplésében, amelyben Bach találkozik a metállal, a Weather Girls Rachmaninovval – és a meztelen apácák a görkorcsolyával” – áll az előadás leírásában.
Az már a darab videós előzetesében is látszik, hogy a koreográfus egyebek mellett olyan őrült jelenetekkel operál, amelyek egyikében egy apácának öltözött törpenövésű színésznő a levegőben lebeg, míg egy másikban egy Jézusnak öltözött színésznő Eminem számokat énekel. Mivel Paul Hindemith művétől „némileg” elrugaszkodik,
az előadás a Sancta címet kapta és 18 éves korhatárral látták el. Ezen kívül több figyelmeztetést is tartalmaz a szexuális töltetű tartalmakra vonatkozóan, valamint arra is felhívják a figyelmet, hogy a mű „kellemetlen érzéseket” okozhat, sőt „traumatikus hatással” is lehet a nézőkre.
A figyelmeztetések azonban nem bizonyultak elegendőnek. Amellett, hogy egyesek felizgultak a jeleneteket nézve, mások szó szerint rosszul lettek. Az orvosi beavatkozást igénylő, fentebb taglalt esetek ellenére a Sancta szervezői ragaszkodnak ahhoz, hogy az előadás a tervek szerint folytatódjon. Rámutattak, hogy az olyan drámai reakciók, mint a hányinger és az ájulás, a színházlátogatás szerves részét képezik, aki pedig részt vesz az előadáson, jobb ha felkészül rá, hogy egy szünet nélküli, 2 óra 45 perces vad menetnek néz elébe.
„A színpadon szexuális cselekmények zajlanak. Valódi vér és művér, sebek okozása, és illetlen helyen piercingek látványa is előfordul. Az előadás során stroboszkópos effekteket, nagy hangerőt és füstgépet is használnak” – teszi hozzá a stuttgarti opera.
(LADBible, velvet.hu)