Nihil obstat - Ferenc pápa jóváhagyta Medjugorjét

Kategória: Cikkek, írások Megjelent: 2024. szeptember 19. csütörtök

A Hittani Dikasztérium Ferenc pápa jóváhagyásával jóváhagyja a Medjugorjéhoz kapcsolódó áhítatot, elismerve a Béke Királynője szentélyében kapott bőséges lelki gyümölcsöket, anélkül, hogy a Mária-jelenések természetfeletti jellegéről nyilatkozna. „Eljött az idő, hogy lezárjuk azt a hosszú és bonyolult történetet, amely Medjugorje lelki jelenségeit körülvette. Ez egy olyan történet, amelyben püspökök, teológusok, bizottságok és elemzők egy sor eltérő véleményt fogalmaztak meg.”

A „Béke Királynője” szavakkal kezdődő, a Medjugorjéval kapcsolatos lelki tapasztalatokról szóló feljegyzést Víctor Manuel Fernández bíboros és Armando Matteo Monsignore, a Hittani Dikasztérium tanítói részlegének prefektusa, illetve titkára írta alá.
Ferenc pápa augusztus 28-án hagyta jóvá a jegyzéket. Elismeri a Medjugorjéhoz kötődő lelki gyümölcsök jóságát, és felhatalmazza a híveket, hogy ragaszkodjanak hozzá - a jelenségek megkülönböztetésére vonatkozó új normák szerint -, mivel „sok pozitív gyümölcsöt észleltek a lelki tapasztalat közepette, míg a negatív és veszélyes hatások nem terjedtek el Isten népe körében”.
Az üzenetek általános megítélése általában pozitív, bár bizonyos kifejezésekkel kapcsolatban több pontosítást kínálnak. „Fontos már az elején tisztázni, hogy e jegyzet következtetései nem jelentenek ítéletet az állítólagos látnokok erkölcsi életéről”, és mindenesetre a lelki ajándékok »nem feltétlenül követelik meg az érintettektől, hogy erkölcsileg tökéletesek legyenek«.

Pozitív gyümölcsök
A Medjugorje-jelenséghez kapcsolódó helyek a világ minden tájáról érkező emberek zarándokhelyeivé váltak.
„A pozitív gyümölcsök leginkább a hitélet egészséges gyakorlásának előmozdításában mutatkoznak meg, az Egyház hagyományaival összhangban” - olvasható a jegyzetben.
Elismeri a „bőséges megtéréseket” az emberek részéről, akik felfedezték vagy újra felfedezték hitüket, sokan visszatértek a gyónáshoz és a szentségi közösséghez, és számos hivatás megerősítést nyert, valamint „sok házastársak közötti megbékélést, a házasság és a családi élet megújulását”.
„Meg kell jegyezni„ - teszi hozzá a jegyzet - »hogy ezek a tapasztalatok mindenekelőtt az eredeti eseményekhez kapcsolódó helyekre történő zarándoklatok keretében történnek, nem pedig az állítólagos jelenéseknél jelenlévő «látnokokkal” való találkozások során”.
„Számos gyógyulásról” is beszámoltak. A hercegovinai kisváros plébániája istentiszteletek, imádságok, szemináriumok, lelki elvonulások, ifjúsági találkozók helyszínévé nőtte ki magát. „Úgy tűnik, az emberek elsősorban azért látogatnak Medjugorjéba, hogy megújítsák hitüket, nem pedig azért, hogy konkrét kérésekkel segítséget kérjenek” - írja a Jegyző.
Jótékonysági munkák is megjelentek, beleértve az árvák, drogfüggők és fogyatékkal élők gondozását, és a Jegyzet rámutat arra, hogy ortodox keresztény csoportok és muszlimok is jelen vannak a szentélyben.

A béke üzenete
A Dikasztérium jegyzete az üzenetek központi aspektusainak vizsgálatával folytatódik, kezdve a békével, amelyet nem csak a háború hiányaként, hanem lelki, családi és társadalmi értelemben is értelmeznek. A legeredetibb cím, amelyet Mária magának tulajdonít, valóban a „Béke Királynője”.
„Azért mutatkoztam be itt, mint a Béke Királynője, hogy elmondjam mindenkinek, hogy a világ üdvösségéhez szükség van a békére. Csak Istenben lehet megtalálni az igazi örömöt, amely az igazi béke forrása. Ezért kérem a megtérést” (1983. június 16.).
Ez a béke a megélt szeretet gyümölcse, amely „magában foglalja a nem katolikusok iránti szeretetet is”, egy olyan szempontot, amely jobban érthető „Bosznia-Hercegovina ökumenikus és vallásközi kontextusában, amelyet egy szörnyű háború jellemzett, amelynek erős vallási összetevői voltak”.

Isten a középpontban
Gyakran hangzik el felhívás a magabiztos odaadásra Istennek, aki a szeretet: „Olyan üzenetek magját láthatjuk, amelyekben a Szűzanya nem önmagát helyezi a középpontba, hanem megmutatja, hogy teljes mértékben az Istennel való egyesülésünkre irányul”.
Továbbá „Mária közbenjárása és munkája egyértelműen Jézus Krisztusnak van alárendelve, aki a kegyelem és az üdvösség szerzője minden ember számára”.
Mária közbenjár, de Krisztus az, aki „erőt ad. Ezért egész anyai munkája abban áll, hogy arra ösztönöz bennünket, hogy Krisztushoz forduljunk”.
„Ő ad erőt és örömet ebben az időben. Közel vagyok hozzátok közbenjárásommal” (1993. november 25.).
Ezenkívül számos üzenet arra hívja fel a híveket, hogy ismerjék fel a Szentlélek segítségének fontosságát: „Az emberek tévednek, amikor kizárólag a szentekhez fordulnak, hogy kérjenek valamit. A fontos dolog az, hogy imádkozzatok a Szentlélekhez, hogy szálljon le rátok. Ha nálatok van ő, akkor mindenetek megvan” (1983. október 21.).

Felhívás az átalakításra
Az üzenetekben továbbá „állandó felhívás jelenik meg a világi életmód elhagyására és a világi javakhoz való túlzott ragaszkodásra, valamint gyakori felhívás a megtérésre, amely lehetővé teszi az igazi békét a világban”.
Úgy tűnik, hogy a megtérés a medjugorjei üzenetek középpontjában áll. Van továbbá „egy nyomatékos felszólítás, hogy ne becsüljük alá a gonosz és a bűn súlyosságát, és vegyük nagyon komolyan Isten felhívását, hogy harcoljunk a gonosz és a Sátán befolyása ellen”, amelyet a gyűlölet, az erőszak és a megosztottság forrásaként jelölnek meg.
Az ima és a böjt szintén lényeges része Medjugorje üzenetének, csakúgy, mint a szentmise központi szerepe, a testvéri közösség fontossága és a lét végső értelmének keresése az örök életben.

Szükséges pontosítások
A jegyzet második része hangsúlyozza, hogy „néhány” üzenet mennyire eltér az eddig felsorolt tartalomtól.
„Annak érdekében, hogy Medjugorje e kincse ne kerüljön veszélybe, szükséges tisztázni a lehetséges félreértési pontokat, amelyek néhány kis csoportot arra késztethetnek, hogy elferdítsék e lelki élmény értékes mondanivalóját”.
Ha egyes üzeneteket részlegesen olvasunk, úgy tűnhet, hogy azok „zavaros emberi tapasztalatokkal, teológiailag pontatlan kifejezésekkel vagy nem teljesen jogos érdekekkel” kapcsolatosak, még akkor is, ha egyes tévedések „nem rossz szándékból, hanem a jelenség szubjektív érzékeléséből adódnak”.
„Néhány esetben a Szűzanya látszólag ingerültséget mutat, mert egyes utasításait nem követték. Ezért figyelmeztet a fenyegető jelekre és arra a lehetőségre, hogy nem jelenik meg többé”.
Más üzenetek azonban helyes értelmezést kínálnak: „Azok, akik katasztrofális jóslatokat tesznek, hamis próféták. Azt mondják: 'Egy ilyen évben, egy ilyen napon katasztrófa fog bekövetkezni. Én mindig azt mondtam, hogy büntetés jön, ha a világ nem tér meg. Ezért mindenkit megtérésre hívok. Minden a megtéréseteken múlik” (1983. december 15.).

Az üzenetekhez való ragaszkodás
Más, a helyi plébániának szánt üzenetek néha úgy tűnnek, mintha Mária a lelki és lelkipásztori út részleteit igyekezne ellenőrizni, „azt a benyomást keltve, hogy a részvételre szánt rendes plébániai struktúrákat akarja helyettesíteni”.
Máskor Mária ragaszkodik ahhoz, hogy mindenki hallgassa és fogadja el üzeneteit, amit valószínűleg „az állítólagos látnokok szeretete és nagylelkű buzgósága vált ki, akik jóakaratúan attól féltek, hogy a Szűzanya megtérésre és békére való felhívásait figyelmen kívül hagyják”.
Ez a ragaszkodás még problematikusabbá válik, amikor az üzenetek „olyan kérésekre vonatkoznak, amelyek valószínűleg nem természetfeletti eredetűek, például amikor a Szűzanya utasításokat ad időpontokra, helyekre és gyakorlati dolgokra vonatkozóan, és amikor hétköznapi ügyekben hoz döntéseket”.
A valóságban Mária maga relativizálja az ilyen üzeneteket azáltal, hogy alárendeli őket a Szentírásban kinyilatkoztatott Ige értékének: „Ne menjetek rendkívüli dolgokat keresni. Ehelyett fogd az Evangéliumot, olvasd el, és minden világos lesz számodra” (1982. november 12.); ”Miért teszel fel annyi kérdést? Minden válasz ott van az evangéliumban” (1981. szeptember 19.); ”Ne higgyetek a hazug hangoknak, amelyek hamis dolgokról, hamis fényről beszélnek nektek. Ti, gyermekeim, térjetek vissza a Szentíráshoz!” (2018. február 2.).

Az evangélium szintézise
A Jegyzet szerint néhány üzenet problémás, amikor olyan kifejezéseket tulajdonítanak Máriának, mint „az én tervem” és „az én tervem”, olyan kifejezéseket, amelyek „némi zavart kelthetnek”.
„A valóságban minden, amit Mária véghezvisz, mindig az Úr tervének és isteni üdvösségtervének szolgálatában áll” - írja, hozzátéve, hogy a keresztényeknek soha nem szabad »Máriának olyan helyet tulajdonítani, amely egyedülállóan és kizárólagosan az emberré lett Isten Fiát illeti meg«.
Ehelyett a Hittani Dikasztérium egy olyan üzenetet hangsúlyoz, amely az evangéliumi javaslat szintézisének tekinthető Medjugorje révén: „Arra vágyom, hogy egyre közelebb hozzalak benneteket Jézushoz és az ő megsebzett szívéhez” (1991. november 25.).

A nyilvános istentisztelet engedélyezése
„Bár ez nem jelenti a szóban forgó jelenség természetfeletti jellegének kinyilvánítását (vö. Normák, 22. cikk, 2. §), és emlékeztetve arra, hogy a hívek nem kötelesek hinni benne, a nihil obstat [amelyet a Mostar-Duvno püspöke adott ki a Szentszékkel egyetértésben, a szerk.] jelzi, hogy a hívek pozitív bátorítást kaphatnak keresztény életükhöz e lelki javaslat által, és engedélyezi a nyilvános áhítati cselekményeket”.
A jegyzet tisztázza, hogy „az a pozitív értékelés, hogy a medjugorjei üzenetek többsége építő jellegű, nem jelenti annak kijelentését, hogy azok közvetlen természetfeletti eredetűek”.
Még ha - mint ismeretes - különböző vélemények is vannak „e lelki tapasztalat egyes tényeinek vagy bizonyos aspektusainak hitelességéről, az egyházi hatóságok azokon a helyeken, ahol jelen van, felkérést kapnak, hogy »értékeljék e lelki javaslat lelkipásztori értékét, sőt segítsék elő annak terjedését«”.
Ugyanakkor - teszi hozzá a jegyzet - minden egyházmegyés püspöknek megvan a szabadsága és a hatalma, hogy körültekintő döntéseket hozzon „olyan csoportokkal vagy személyekkel kapcsolatban, akik e lelki jelenséggel visszaélve tévesen cselekszenek” a saját egyházmegyéjében.
Végül a Dikasztérium felkéri a Medjugorjéba látogató zarándokokat, hogy „nyomatékosan figyelmeztessék, hogy a zarándoklatok nem azért történnek, hogy találkozzanak állítólagos látnokokkal, hanem hogy találkozzanak Máriával, a Béke Királynőjével”.
Fordítás: www.deepl.com/en/translator
(facebook)

You have no rights to post comments