Főmenü
Misszió
Rólunk
Ki olvas minket?
Oldalainkat 523 vendég és 0 tag böngészi
Ürge-Vorsatz Diána: Miért nincs közlekedési dugó Japánban?
Tokyo. Tókió. Az utóbbi pár évben többedszerre vagyok itt, de amit sosem láttam: DUGÓ!! Egy több, mint 10 milliós, iszonyatosan tömött városban. Miért?
1. NEM azért, mert egyre több sávot, földalatti autópályát, parkolóházat, stb építettek az egyre több és egyre nagyobb autónak.
2. NEM úgy lett, hogy egyre több zöld mezőt minősítettek át (autóra kényszerülő) kertvárosnak, (aksi?)gyárnak és közben hagyták a belvárosaikat szlömösödni. Iszonyatos népsűrűségük ellenére megőrizték az országuk 70% (=HETVEN!!) százalékát erdőknek, és az iparuk jó része is a városaikban maradt, a belvárosaik minden utcácskája rendezett, patyolattiszta, vonzó.
3. (Sajnos) még csak nem is egy szuperhatékony kerékpáros infrastruktúrának köszönhetően.
Akkor miért?
Egyszerű:
1 van egy hatékony, pontos, megbízható, biztonságos és kulturált (ráadásul elég olcsó!) tömegközlekedési rendszerük, ahol gazdagnak-szegénynek-milliomosnak egyértelmű, hogy csak azzal jár. Miért is menne mással? Az autó iszonyatos macera (pl parkolás az szinte zéró), nyűg, drága.
2. Szinte mindenhol mindent elér az ember pár perc gyaloglással (munkahelyek, iskolák, bevásárlóhelyek, orvosok, stb). (10 perces város?)
Ezek eredményeképp ráadásul még mit is kapnak bónusznak?
1. Szinte nem ismert a légszennyezés (kukkantsatok rá bármikor Tokió vagy Japán akármelyik városának légszennyezési adataira, pedig iparuk van dögivel a városban is), és soksokmilliós városokról beszélünk.
2. Szinte nincs kövér ember, ezer évig élnek. Mert a gyaloglás természetes része az életüknek. (És mert jóval kevesebbet esznek, minden falat ételt nagyon megbecsülve, falatonként szépen tálalva fogyasztanak)
Mert az igazán gazdag ország nem az, ahol a szegények is autóznak, hanem ahol a leggazdagabbak is tömegközlekednek.
(facebook)