Amit a státusztörvény tesz a pedagógusokkal és az oktatással

Kategória: Cikkek, írások Megjelent: 2023. április 19. szerda

Az oktatási rendszer megsegítésére a kormány által az Európai Unióhoz küldött EFOP PLUSZ pályázat anyagából világosan kiderül, hogy a kormány már tavaly nyárra pontosan diagnosztizálta a hazai oktatási rendszer összes sebét. Ehhez képest az új státusztörvény tervezete pont ellenkező irányba taszítja az iskola világát. Itt van, mit tartalmaz a törvény tervezete, és a nagy kérdés: menni, vagy maradni?

    - újra törvénybe emelné a fegyelmi eljárásokat a pedagógusokkal szemben;
    - a próbaidőt 3-4 hónap helyett 6 hónapban maximálná;
    - 8-ról 2 hónapra csökkentené a felmentési időt, amellyel a nyugdíjba vonulókat 3 havi illetménytől fosztaná meg;
    - röghöz köthetne, a lemondási időt 2-ről 6 hónapra növelve (így ha például egy pedagógus házastársa az ország másik felében kap munkát, a törvény szerint csak fél év múlva követhetné);
    - a tankerület ezentúl a munkaszerződésébe foglalttól eltérő iskolába vagy óvodába is küldhetné a pedagógust;
    - az eddig heti 32 órában maximált  munkaidőt heti 40 vagy akár 48 órára is feltornázhatóvá tenné (az EU-s átlag 20 óra);
    - a továbbképzési kötelezettség korhatárát az eddig 55 évről 60-ra emelné;
    - újabb diploma megszerzésére is kötelezhetővé tenné a tanárokat;
    - a napi munkaidő maximumát 8-ról 12 órára emelné;
    - a heti munkaidőt 40 helyett 48 órában maximálná;
    - a helyettesítések száma a korábbi heti 6 helyett akár heti 28 is lehetne;
    - elrendelhetővé tenné a vasárnapi munkavégzést;
    - a tanár ezután nemcsak továbbképzésre vagy ügyeletre, de bármilyen, az intézmény működési körébe eső feladatra, például szertárrendezésre vagy pakolásra is berendelhető lenne a szabadságáról;
    - míg azonos kategóriában most nincs nagy különbség a fizetések között, addig a törvény bevezetése után 2,5-szeres differencia is lehetne;
    - tartós helyettesítés esetén 50 százalékkal kevesebb pénz járna a tanárnak, mint eddig;
    - a rendkívüli felmentés határidejét a tudomásszerzéstől számított 15. napról egészen a tanév végéig kinyújtaná;
    - a nevelőtestülettől elvennék a pedagógiai programról, az éves munkarendről és az SZMSZ-ről való döntés jogát, csupán a házirend kialakításába lenne beleszólásuk;
    - lényegében megszüntetné a kötetlen munkaidőt azáltal, hogy az intézményvezető a „szabad felhasználású időben” is előírhatná az intézményben történő munkavégzést;
    - leengedné a határozatlan időre kinevezett pedagógusok minimális arányát a tantestületben (több lenne az óraadó, akiket viszont nem lehet beosztani ügyeletre, kirándulásra, múzeumlátogatásra stb.);
    - az óraadóknak is szavazati jogot adna (tehát anélkül szavazhatnak meg plusz programokat, hogy vállalniuk kellene az ezzel járó terheket);
    - egy órával meghosszabbítaná a délutáni felügyeletet;
    - a jubileumi jutalomba ezután csak az aktuális munkakörben eltöltött idő számítana bele (az édesanyák így akár 10 évet is elveszíthetnének);
    - az üres állások betöltésére ezután nem kellene pályázatot kiírni;
    - gyengítené a szakszervezetek érdekérvényesítő erejét (ha nem lép be minimum a pedagógustársadalom 10 százaléka, ezentúl sem országos, sem fenntartói szinten nem kellene egyeztetni velük);
    - sztrájk esetén át lehet csoportosítani, meg lehet szüntetni vagy át lehet vezényelni másik iskolába az osztályt vagy csoportot (tehát méltatlan, oktató munkára alkalmatlan helyre is bezsúfolhatók büntetésképp a gyerekek, így szülő, gyerek, kolléga a sztrájkoló ellen fordítható);
    - sztrájknap vagy rendkívüli tanítási szünet pótlására a miniszter akár július 15-ig meghosszabbíthatja a tanévet és az ezekre a napokra eddig járó 200 százalékos munkabér helyett ezután nem járna többé túlmunkadíj;
    - egy hónappal meghosszabbítható lenne a tanév;
    - aki nem akar az átalakult jogviszony szerint dolgozni és a hatályba lépéstől számított 5 napon belül felmentését kéri, csak egy hónapnyi végkielégítést kapna (akkor is, ha 20 éve közalkalmazott és az eddigi rend szerint 8 havi járna neki);
    - a pedagógusok magatartását saját technikai eszközeiken is ellenőrizhetik, a privát laptop, telefon is átvizsgálható lenne;
    - képlékeny határok között korlátoznák a pedagógusok szólásszabadságát, még munkaidőn kívül sem lenne szabad negatívan nyilatkozniuk a közoktatásról, nehogy „a köznevelésbe vetett közbizalom” gyengüljön. (válasz online alapján)

Mindenki nyugodtan végig gondolhatja, hogy ha a saját munkahelyén, életében ilyen drasztikus és negatív irányú változásokat nyomnának keresztül erőből, akkor erre hogyan reagálnának. Bennem is itt a lelkiismereti kérdés: menni, vagy maradni? Maradni, mert itt vannak a gyerekek, és valamekkora fizetés, vagy menni, mert ehhez már nem lehet jó lelkiismerettel asszisztálni? Egyelőre nem tudok dönteni... (Sipos Gyula)

You have no rights to post comments