Egyházi iskolák tanárainak tüntetése és követeléseik
Az oktatás mély válságáról beszéltek és igazságos fizetéseket követeltek az egyházi iskolák demonstráló tanárai
Legalább ezren vettek részt az egyházi iskolák tanárai által szervezett kedd délutáni demonstráción a Szent István Bazilika előtt.
A szervezők szerint 34 egyházi iskola legalább 300 tanára vett részt a „tanárballagásnak” nevezett menetben, emellett sok szülő és szimpatizáns is felvonult.
A fúvószenekari kísérettel vonuló, békés fáklyás felvonulás résztvevői az oktatás tarthatatlan állapotára, a pályaelhagyásra, a tanárok nehéz életkörülményeire, alacsony fizetésére, az autonómia hiányára hívták fel a figyelmet.
Közzétették 5 pontos követelésüket is egy új nemzeti oktatási stratégiáról, a gyerekbarát oktatásról, a tanári autonómiáról, az igazságos bérekről és arról, hogy a tanári tüntetések után induljanak végre érdemi tárgyalások a pedagógusok képviselőivel.
1. Új nemzeti oktatási stratégiát!
Egy oktatási stratégia megszületéséhez széles szakmai konszenzus szükséges. Kialakításához oktatási háttérintézmények kellenek, illetve be kell vonni a szakmai szervezeteket és minden oktatásügyben érintett csoport képviselőit. Az intézményi átalakításon túl az oktatási stratégia része kell hogy legyen a Nemzeti Alaptanterv, a kerettantervek és az érettségi követelményrendszer felülvizsgálata.
2. Gyerekbarát oktatást!
A családbarát politika eredményeit megkérdőjelezi, ha a családok támogatása csak az iskola kapujáig tart. Aki az iskolát nem támogatja, az a családokat sem támogatja igazán. Az iskolai tananyag tartalma, mennyisége, a nevelés és az oktatás módja a gyerekek valódi igényeinek feleljen meg! Csökkenjen a tanárok óraterhelése, hogy maradjon idejük és energiájuk a diákjaikkal való személyes
törődésre! A pedagógusoknak ne kelljen másodállást vállalniuk, a saját gyerekeik számára is lehessenek jelen szülőként, családfenntartóként!
3. Autonómiát!
A gyerekek igényei intézményenként eltérőek. A helyi igényekre helyben kell válaszoknak születniük. A törvényi szabályozás engedje meg, hogy a pedagógusok szabadabban alakíthassák pedagógiai programjukat! Ennek feltétele a tankönyvek széles választéka és a szabad tankönyvválasztás is. Az intézmények kapjanak valódi önállóságot, a működtetés kérdéseiben az állami fenntartású iskolákban se egy tőlük távoli tankerület döntsön!
4. Vonzó pedagógus-életpályát, értékálló és igazságos bért!
Az oktatás felemelésének legelső feltétele, hogy jó képességű fiatalokat kell megnyerni az oktatás számára, a pályaelhagyást pedig meg kell állítani. A pedagógusbérek hosszú távon kiszámíthatóan tegyék lehetővé egy család eltartását és az értelmiségi életformát! Garantálja törvény a bérek értékállóságát! A fizetés legyen igazságos: igazodjon a munkaterheléshez, az óraszámhoz, legyenek kifizetve a helyettesítések és minden tanórán kívüli tevékenység!
5. Megbecsülést a pedagógusoknak!
A pedagógusok munkájának megbecsülése mutatja meg azt, hogy egy ország vezetése hogyan gondolkodik az oktatásról. A tanári tiltakozások az oktatás mély válságának tünetei, a sürgős változás iránti vágy vezeti őket. Szolidaritást és együttműködést várunk a véleményükért kiálló pedagógusokkal! A tünetek felszíni kezelése helyett irányuljon nagyobb figyelem a tiltakozásokat kiváltó okokra!
Induljanak érdemi tárgyalások a pedagógusok képviselőivel! Az oktatás ügye nemzetstratégiai kérdés, amely felelős oktatási minisztérium felállását követeli meg!
(telex.hu)