Családi pótlék?

Kategória: Cikkek, írások Megjelent: 2021. június 14. hétfő

„Nem megyek rajzra, Nórika néni, mert ma jön a családi. Torokszorító pillanat, amikor ilyet mond nekem egy általános iskolás fiúcska” – az Igazgyöngy Alapítvány szakmai vezetője, L. Ritók Nóra szerint ez a mondat is jól mutatja, milyen fontos szerepet tölt be a családi pótlék a hátrányos vagy halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek mindennapjaiban. Amikor megérkezik, azokra a szükségletekre is futja, melyekre a hónap közepén vagy a végén már nem telik.

Hiányzik az elfogadható magyarázat

Magyarország élen jár a családtámogatásban, legalábbis a kormánypárt szerint. Novák Katalin családokért felelős miniszter videóüzenetében azt mondta: 2021-ben GDP-arányosan meghaladta az 5 százalékot a magyar családokra fordított összeg, amivel világelsők vagyunk. Ez pénzben kifejezve 2600 milliárd forintot jelent – tette hozzá. Összehasonlításképp elmondta: 2010-ben ugyanerre a célra 960 milliárd forint jutott. Az a cél, hogy Magyarországon minél könnyebb legyen családot alapítani, gyermeket nevelni, ezért emeli a kormány évről évre a családok támogatására fordított összeget. Csakhogy a szegénységben élőknek, a keveset keresőknek a csok vagy az adókedvezmény sem jelent igazi segítséget, ennek ellenére egy ATV-s interjúban Novák Katalin arról beszélt, munkához köti a kormány a családtámogatásokat, ezért is bővíti az adókedvezmény rendszerét. Hozzátette: „Én nem a családi pótlék emelésében látom a megoldást és a következő évek teendőit.”

Az ellenzéki pártok, egyes civil szervezetek, a családok többsége egybehangzóan állítja, szükség lenne az emelésre. A Magyar Szocialista Párt például a családi pótlék megduplázását és utána értékállóságának megőrzését javasolja, de nem tervezi a gyermekek utáni adókedvezmény összegének csökkentését. Az adókedvezményen keresztüli gyermektámogatás hátránya a párt szerint az, hogy az alacsony jövedelműek közül nem minden gyermekes család tudja igénybe venni teljes összegben. A Demokratikus Koalíció és a Jobbik is duplázná a dotáció összegét, a fogyatékos gyermek esetén pedig további szorzót alkalmazna a két párt. Noha a családügyi miniszter arról is beszélt, egy korábbi nemzeti ­konzultáció szerint az emberek többsége egyetért azzal, hogy a munkához kötik a családtámogatásokat, a ­napi.hu­ és a Pulzus Kutató közös reprezentatív felmérése ennek ellentmond. A felnőtt magyar lakosság 82 százaléka támogatná, hogy a családi pótlékot érdemben növeljék. Sőt, talán ez a leginkább elvárt kormányzati lépés, ami mögött több demográfiai szempont alapján is egységesek az emberek

Hasonló célokért kezdett aláírásgyűjtésbe az Esély Labor Egyesület és a Méltó Megélhetés Munkacsoport. Álláspontjuk szerint az összeget meg kellene duplázni és biztosítani, hogy ne veszíthessen reálértékéből – illetve arra kell törekedni, hogy a folyósítását ne lehessen feltételekhez kötni. Hiszen a családi pótlék az egyetlen olyan juttatás ma Magyarországon, amely minden gyermeket elér. Deklarált feladatát – hogy a gyermeknevelés többletköltségeihez érdemben hozzájáruljon, a gyerekek nagyobb biztonságban, stabilabb anyagi körülmények között nőhessenek fel – már rég nem látja el, hiszen összege 2008 óta nem emelkedett. Emlékeztetőül: akkor tört ki a gazdasági világválság, most pedig a koronavírus-járvány okozta krízis miatt vannak újra bajban a családok – például az élelmiszerek és a szolgáltatások elszálló ára miatt. A válságnak indirekt módon (lásd: állásvesztés, jövedelemcsökkenés) kitett gyermekes családok még nehezebb helyzetben vannak. Ahogy az egyszülős, az alacsony jövedelmű háztartásokban élő, illetve a sérült gyermeket nevelő famíliák is. Márpedig a családi pótlék a gyermekszegénység megelőzésének és leküzdésének, a gazdasági-társadalmi krízis elkerülésének is fontos eszköze lenne, de befagyasztása okán, ezt a célt sem tudja teljesíteni.

Csokira is vágynak a szegénységben élők

L. Ritók Nóra, aki napi kapcsolatban van a szegénységben élő családokkal, azt mondja: azokat tekintjük generációs szegénységben, mélyszegénységben élőknek vagy krízishelyzet kockázatának jobban kitetteknek, akik a szükségleteket nem tudják a hónap végéig egyenletesen biztosítani. Nem marad elég pénzük élelmiszerre, elektromos áramra, télen tüzelőre. Ezeket a családokat kizökkenti beosztási rutinjukból a gyermekgyógyszer kiváltása is. Ha jön a családi pótlék, bevásárolnak, és ilyenkor esetleg nemcsak kenyeret kapnak a gyerekek, hanem egy szelet csokit vagy egy üveg üdítőt is. Ők ugyanúgy vágynak ezekre a finomságokra, mint bárki más – tette hozzá. A jólétben élő gyerekek azt sem tudják, hogy létezik családi pótlék, a leszakadó rétegeknél viszont komoly és fontos tétel, amely az alapszükségletekhez, a megélhetéshez feltétlenül kell. Hogy összegét nem emeli a kormány, azt jelenti, hogy nem segíti e társadalmi csoport tisztes gyereknevelését. Az összes többi családpolitikai elem kizárólag a jó státuszúakat támogatja, ráadásul nem alanyi jogon jár. (Talán most a falusi csok az egyetlen, amellyel nyitott a leszakadó térségek felé is a kabinet, de annak is olyan feltételei vannak, amelyek erősen szabályozzák az igénybevétel lehetőségét.) „Hiába halljuk azt, mennyire nagyszerű és bőkezű a családtámogatás, a kormány elfordul a szegényektől, nem kezeli a gondjait, nem is akar hallani a problémáikról. Álságos ez az egész” – panaszolja L. Ritók Nóra. Aki szerint ki kell mondani, hogy a hatalom szelektál a családok között, csak azt tekinti annak, amelyik apával és anyával rendelkezik, amelynek tagjai tanultak, ahol mindenkinek normális munkahelye van. Amelyik família eltér a kormányzati családképtől, arról a kabinet azt gondolja: minden felelősség – és ez kizárólag személyi – őket terheli. Csakhogy ez a személyi felelősség a képesség-, a tudás- és lehetőséghiányból fakad. Ebben pedig igencsak ludas a mindenkori társadalmi, politikai közeg. A Civil jelentés a gyerekesélyekről 2014–2017 című kötet szerint 2017-ben legalább 125 ezer magyar gyerek élt olyan háztartásokban, ahol senki sem dolgozik, és nincs is munkalehetőség. A társadalom legszegényebb 30 százaléka nevelte a magyar gyerekek több mint a felét. A társadalom legrosszabb jövedelemmel rendelkező 10 százaléka a bevételei több mint felét állami juttatásokból, segélyszerű ellátásokból kapja, és 2017-ben az egy főre jutó nettó jövedelem náluk nem érte el a 32 ezer forintot sem. Ez azt is jelenti, hogy ezekben a családokban a családi pótlékon kívül nincs más bevételi forrás. Tausz Katalin szociológus, egye­temi oktató egy bemutatkozó kis­filmben úgy fogalmazott: a gyerekek olyan különleges csoportot alkotnak az emberi társadalomban, akiknek nem mondhatjuk azt, hogy ha lesz elég pénz, ha megváltozik a hatalmi elit, akkor majd jobb lesz a helyzetük. Gyerekkor egy van, az megismételhetetlen, a gyerekeknek nincs módjuk arra, hogy kivárják a sorsuk jobbra fordulását. Ez a világ mindannyiunké, nem csak az a fontos, hogy mi hogyan érezzük magunkat, legalább annyira meghatározó, hogy a többieknek milyen sors jutott – tette hozzá a szakember.

Megtépázta a történelem

 A családi pótlék fix összegű juttatás, vagyis nem függ a támogatott anyagi helyzetétől és jövedelmétől. Magyarországon 1912-ben vezették be, 1945-ig kizárólag a közalkalmazottak kapták. Ezt követően, 1946-tól a társadalombiztosításban érintett valamennyi gyermekes igénybe vehette. A következő évtizedekben kiszámíthatatlan volt a támogatás, egyszer bővítették, máskor szűkítették a jogosultak körét. Az 1970 és 1990 közötti két évtizedben a pótlékban részesült családok száma mintegy megkétszereződött, a gyermekeké pedig több mint másfélszeresére emelkedett. Az egy gyermekre számított pótlék átlagos összege 1970-ben a nettó átlagkereset 7 százaléka, az átlagos nyugdíjjáradéknak pedig 19 százaléka volt; ezek az arányok 1980-ra 14 és 24 százalékra, 1990-re pedig 21, illetve 32 százalékra emelkedtek, vagyis a családi pótlék relatív aránya is igen látványosan javult. 1991 és 1993 között minden évben, sőt, 1993-ban kétszer is növelték. A családi pótlék 1989-ben az egygyermekes háztartások 47 százalékát, a két- és többgyermekes háztartások kétharmadát emelte a létminimum szintje fölé. A készpénzben folyósított családtámogatások az 1991-es adatok szerint is jelentősen hozzájárultak a szegénység elkerüléséhez. A következő igen lényeges változásra 1996 májusban került sor. Ekkortól csak a három- és többgyermekesek kaptak alanyi jogon pótlékot, az egy- és kétgyermekeseknél a rászorultsági elv alapján csak meghatározott jövedelmi szintig járt. 2006-ban jött az újabb fordulópont. Az egyszerűsítés vagy egységesítés elvét követve a szegények és a jobb módúak speciális kedvezményeit egységesítették, így jelentősen többet kaptak a családok. 2008-ban megszűnt az indexelése, összege azóta egyetlen forinttal sem nőtt. 2010-től – ahogy Ferge Zsuzsa szociológus a lapunknak adott interjúban fogalmazott: perverz újraelosztás van Magyarországon, azok kapnak többet, akiknek eleve sok van. A csokot vagy a nagycsaládosoknak járó autókedvezményt azok használhatják fel, akiknek egyébként is van pénzük. Az adókedvezmény sem jelent semmit azoknak, akik egyáltalán nem vagy kevés adót fizetnek.

(nepszava.hu)

You have no rights to post comments