Állami rabszolgatartás Kínában

Kategória: Cikkek, írások Megjelent: 2021. április 17. szombat

Bár Kína az „évszázad hazugságának” titulálta, hogy munkára kényszerítik és táborokba zárják az ujgur kisebbség tagjait, a Sky News cikke szerint kínai honlapokon 50-100 fős tételekben hirdetik a Hszincsiangból származó ujgur munkásokat.

A lap szerint Hszincsiang a 2019-ben indított ötéves tervnek megfelelően részt vesz a munkaerő-átadási programban, hogy „több foglalkoztatási lehetőséget biztosítson a vidéki többlet munkaerő számára.”  A program keretében Hszincsiangból munkásokat „helyeznek át” Kína más tartományaiba.
Az Ausztrál Stratégiai Politikai Intézet becslései szerint 2017 és 2019 között legalább 80 ezer ujgur dolgozót helyeztek át Hszincsiangból Kína más tartományaiba, azonban intézet jelentése szerint a tényleges adat ennél sokkal magasabb lehet.
Mivel a dolgozókat „politikai ellenőrzés” és félkatonai körülmények között tartják, jogvédők szerint az ilyen szigorú ellenőrzés kényszermunkát jelenthet. A lap megkereste a kínai illetékeseket is, akik nem kommentálták a Sky News értesüléseit.
A munkaerő-transzfert magánügynökök hálózatán keresztül bonyolítják, a Sky News szerint kínai weboldalakon több tucat olyan hirdetést talált, amelyekben 50–100 fős tételben kínálják az ujgur munkaerőt. Az álláshirdetéseknek felületet biztosító kínai Baidu nem válaszolt a lap megkeresésére.
A Sky News szerint a hirdetések szigorú politikai és társadalmi ellenőrzésre utalnak. Az egyikben például egyenesen úgy fogalmaznak, hogy a munkavállalók biztonságát a kormány garantálja.
A lap megkereste a hirdetőket, az egyik ügynök elmondta: a hszincsiangi munkavállalókat politikailag meg kell vizsgálni”, mielőtt áthelyezhetnék őket, majd a fogadó tartomány helyi önkormányzata is „politikai vizsgálatot” végezhet. Az ügynök szerint az összes munkavállalót „felügyelők” kísérnék, „félig katonai irányítás alatt”. Egy másik ügynök szerint az ilyen úton szerzett munkavállalók szervezéséhez a helyi önkormányzatok jóváhagyása kell, mert „az etnikai kisebbség kérdése súlyos probléma”. Egyes megkérdezettek azt állították, hogy a munkásokat felügyelő személyzet a fizetését Hszincsiang központi személyzeti irodája fizette.
A lap szerint a kínai médiában szívesen ünneplik az ujgur dolgozók munkakörülményeit, azt állítva, hogy az érintettek saját elhatározásukból mentek más tartományokba, jó fizetésért, körülményeik pedig olyan kiválóak, hogy hálótermeikben még légkondicionáló is van. A lap felkereste az egyik ilyen gyárat, itt az üzem vezetője azt mondta, hogy ha a munkások el akarják hagyni a gyárat, megtehetik, két busz is rendelkezésre áll. Ennek ellenére a Sky News munkatársai komoly biztonsági – vélhetően a zavargások megakadályozására hivatott – biztonsági eszközöket láttak a területen. A stáb kérdezősködése után tizenkét rendőr és a kommunista párt helyi vezetője érkezett a helyszínre és két órán át faggatták a Sky News munkatársait, majd elrendelték, hogy az újságíróknak el kell hagyniuk a várost.
Ugyanabban a tartományban egy másik tenger gyümölcseit feldolgozó üzembe is ellátogattak az újságírók, ennek a cégnek egészen a közelmúltig volt egy Egyesült Királyságbeli leányvállalata is. A bejáratnál várakozó menedzser azzal hárította el kérdéseiket, hogy náluk nincsenek ujgur munkavállalók és korábban sem voltak. A lap szerint a vállalat saját honlapján 2020. március 18-án megjelent egy cikk, amely arról számolt be, hogy az ujgur munkások megérkeztek Hszincsiangból.
(24.hu)

Szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés