Főmenü
Misszió
Rólunk
Ki olvas minket?
Oldalainkat 272 vendég és 0 tag böngészi
Egy különleges 16. századi mexikói keresztény alkotás
Szeptemberben a párizsi Quai Branly–Jacques Chirac Múzeum, mely az Európán kívüli kultúrák művészeti emlékeit gyűjti, kiállítás keretében mutatja be az utóbbi húsz év szerzeményeit, köztük egy különleges, 16. századi tollművészeti alkotást, mely Krisztust és Keresztelő Szent Jánost ábrázolja.
Az intézmény nemrég jelentette be egy különleges kép érkezését. Egy, a 16. század második felében Új-Spanyolországban (a mai Mexikó területén) készített, kiváló állapotban lévő tollművészeti alkotásról van szó.
A keresztény tematika jellegzetes azték technikával társul, s egyszersmind kivételes példája a keverék művészetnek. A sötétkék és sötétzöld háttéren a tizennégy madárfajtól származó tollak természetes élénk színei tündöklő tájat jelenítenek meg, amelyből Keresztelő János és Jézus alakja emelkedik ki. Csodálatos kompozíció, mely a keresztény és az indián kultúra találkozása révén az evangelizációt szolgálta.
A tollművészetet a ferences rend használta fel missziós tevékenységéhez: a toll szimbolikus hatalma, amely az azték civilizációban az istenek és a kiemelkedő harcosok attribútuma, már keresztény ikonográfiai kifejezésformákat segített. A kevert művészet eddigi egyik legrégebbi „tollképe” a középkori témát feldolgozó Szent Gergely miséje című alkotás (1539) Auch város egyik múzeumában látható.
Paz Nunez-Regueiro, a Quai Branly Múzeumba kerülő kép megvásárlásában szerepet játszó kurátor szerint a mexikói alkotó egy vagy több Európából származó metszetet használhatott mintaként. A tárgyakat a hittérítők hozták magukkal. A még nem azonosított indián művész aprólékosan kidolgozta a jelenete(ke)t, csaknem manierista stílusban. A számos törzstől összegyűjtött tollakból készített kép érzékelteti az evangélium erejét és szépségét a megtérők számára.
A kiállítás megnyitásáig a kutatók azon fáradoznak, hogy rájöjjenek e kevésbé ismert technika fortélyaira, mely miniatűrfestők pontosságával készített többrétegű kollázsból áll. „A rétegek megállapítása szabad szemmel nagyon nehéz” – magyarázza Paz Nunez-Regueiro, s közben aláhúzza, hogy csupán 180 tollművészeti műről tudunk a világon. A 16. századi alkotások a legritkábbak közé tartoznak.
A kép különlegessége magyarázza, hogy a múzeum komoly kiadást vállalt magára. Május 24-én 283.360 euróért, vagyis a Drouot aukciósház becslésének háromszorosáért vásárolta meg e remeket. De nem mindennap találkozunk sok évszázados „toll-Krisztussal”!
Fordította: Hantos-Varga Márta
Forrás és fotó: La Croix; Kaposvári Egyházmegye
Magyar Kurír