Ki ez az ember?
Egy szinte a semmiből, egy jelentéktelen galileai kis faluból, Názáretből jött egyszerű ember lép a színre a Római Birodalom eldugott, poros provinciájában, és tanításával, tetteivel felforgatja a világot. Nyilvános működése idején a falvak és városok lakói éppúgy, mint az írástudók és a nép vénei tanácstalanul kérdezgették: ki lehet ez az ember? „Heródes, a negyedes fejedelem, hallott mindarról, ami történt és nyugtalanság fogta el. Némelyek azt mondták: János támadt föl halottaiból. Mások pedig: Illés jelent meg. Ismét mások: A régi próféták közül támadt föl valamelyik. Heródes így töprengett: Jánosnak fejét vétettem. Ki lehet ez, akiről ilyeneket hallok? És látni akarta őt.” (Lk 9, 7-9)
És mintha maga Jézus is titkolózna, az őt kérdezőknek talányos válaszokat ad, példabeszédekben szól, azt kéri, hogy a tettei alapján maguk döntsék el, ki lehet ő. Ugyanakkor ez a hallgatás mintha nem vonatkozna mindenkire. A szamáriai asszonynak a kútnál felfedi, hogy ő a messiás, Péter apostol megvallására – Te vagy a Krisztus -, áldással válaszol, amikor pedig elfogása után a főpap kényszeríti, szintén felfedi magát, ugyanazokat a szavakat használva, amiket Mózes is hallhatott az égő csipkebokorból: Én vagyok. „A főpap folytatta: Esküvel kényszerítelek az élő Istenre: mondd meg, te vagy-e a Messiás, az Isten fia? Én vagyok, felelte Jézus.” (Mt 26, 63-64)
Márk evangéliuma egyenesen azt sugallja, hogy csak Jézus halála után értik meg valójában az emberek, hogy kit feszítettek keresztre – először a pogány római százados, aki közelről figyelhette a keresztre feszített agóniáját: „Mikor a százados, aki vele szemben állt, látta, hogy így kiáltva kiadta a lelkét, ezt mondta: Ez az ember valóban Isten Fia volt.” (Mk 15, 39)
Ha mindez igaz, akkor még inkább felerősíti azt a kérdést, vajon, miért csatlakoztak hozzá olyan sokan, miért követték, éltek vele több éven keresztül szinte családi közösségben? Hiszen tanítani sokan tanítottak Izraelben, gyógyítók és ördögűzők is voltak mások is, és még csodatévők is akadtak. Az evangéliumokból azonban valami sokkal fontosabb is kitűnik, ez pedig Jézus magával ragadó személyisége.
A keresztény hit a názáreti Jézust egyszerre tartja tökéletesen Istennek és tökéletesen embernek. Ez a teológiai igazság azonban még nem teszi érthetővé számunkra, miért volt olyan vonzó Jézus a kortársai számára. A nagy csodák, látványos gyógyítások és jelek vonzhatnak csodálókat, de nem teszik vonzóvá a személyiséget és nem alakítanak ki tartós szeretetet a követőkben. Márpedig Jézust szerették tanítványai, ragaszkodtak hozzá a nehézségekben is, a nők közül pedig valószínűleg néhányan szerelmesek is voltak belé...
A Jézus Krisztus élete című könyvünkben kísérletet tettünk arra, hogy olvasmányosan és közérthető módon bemutassuk a názáreti jézus Krisztust, személyiségét, életét, tetteit és az ezen alapuló keresztény hitünket.
Sokan és sokféle módon írtak már Jézus Krisztus életéről. A skála a regényes életrajzoktól a teológiai szakmunkákig terjed, több-kevesebb valósághűséggel és érthetőséggel. Sokszor az író előzetes elképzelései határozták meg, milyenné formálódik Jézus alakja a könyv lapjain: lehetett erőszakmentes békeaktivista éppúgy, mint a hatalmasok ellen felkelő forradalmár.
Mi nem szeretnénk ilyen utat bejárni, könyvünk elsősorban a történeti tényekre, a kortársak beszámolóira, illetve Jézus önmagáról tett kijelentéseire, tanítására támaszkodik, felosztása azonban csak részben követi az időrendi sorrendet.
Első részben szeretnénk bemutatni Jézust úgy, ahogy őt a kortársak látták – milyen volt a személyisége, miért ragaszkodtak hozzá, vagy épp támadták őt. Ezt követi családjának – Máriának és Józsefnek -, valamint rokonságának bemutatása, Jézus Krisztus életével összefüggésben. A család után az előfutár, Keresztelő János története következik, és csak ezek után vesszük fel újra a fonalat Jézus Krisztus életéről, a kezdetektől egészen a feltámadása utáni időkig. Bemutatjuk azt is, mit és hogyan tanított, gyógyított, milyen tudatossággal töltötte be küldetését, mik voltak a viszonyítása pontjai és miért és hogyan került a keresztfára.
Igyekeztünk közérthetően és világosan írni, kerültük a teológiai szakszavakat. A szentírási részeket dőlt betűvel szedtük és odaírtuk zárójelben az idézet helyét is... (A Jézus Krisztus élete című könyvünk február hónapban kedvezményesen megvásárolható egy másikkal együtt, erről lásd bővebben: https://szeretetfoldje.hu/index.php/konyveink/22385-februari-kedvezmenyes-konyvajanlo-2 )
Sípos (S) Gyula (www.szeretetfoldje.hu)