Főmenü
Misszió
Rólunk
Ki olvas minket?
Oldalainkat 362 vendég és 0 tag böngészi
Miről ismerhetem fel a tanulási nehézségek fajtáit?
Sokszor viszont tanulási nehézség állja útját az akadálytalan haladásnak, amivel feltétlenül foglalkozni kell. Az első és legfontosabb, hogy mielőtt elkönyvelnénk a gyereket butának vagy lustának, figyeljük meg, tapasztaljuk-e a tanulási nehézségek jeleit. A diszlexia, a diszgráfia és a diszkalkulia gyakori tanulási nehézségek.
A diszlexia
A diszlexia olyan részképességzavar, mely a nyelv, a beszélni és olvasni tanulás nehézségét jelenti. A diszlexia legszembetűnőbb kísérő jele, hogy a gyerek a társainál lassabban halad a tananyag elsajátításával, és hozzájuk képest lemaradást mutat.
A diszlexia jelei
•A gyerek nem ismeri fel a számokat és betűket.
•Olvasás közben inkább nyökög, nagy nehézségek árán szótagolgat.
•Visszafelé olvas.
•Írás közben felcseréli a betűket.
A diszlexiagyanús gyerekkel logopédushoz kell fordulni, aki felmérheti a helyzetet. Fontos mindvégig konzultálni ez ügyben a gyerek tanáraival is.
A diszkalkulia
A diszkalkulia a számolási nehézséget jelenti, így a legszembetűnőbb kísérő jel az, hogy a gyereknek problémái vannak matematikából. A diszkalkuliát a neurológiai struktúra és funkciók eltérése okozza. Ugyancsak logopédus tud segíteni abban, hogyan kell kezelni a problémát.
A diszkalkulia jelei
•Nehézségek a számolásban matematikaórán és azon kívül is, így például pénz számolásakor.
•Az óra leolvasásának nehézsége.
•Az ujjak segítségével történő számolgatás.
•A táblázatok áttekintése problémát jelent.
•A bal és jobb oldal nehézkes megkülönböztetése.
•Mozdulatsorok nehéz elsajátítása, például testnevelésórán vagy iskolai tánckoreográfiában.
A diszgráfia
A diszgráfia az írás megtanulása és az írás kapcsán jelentkező nehézség. Az írástanulás elsőtől fogva nagyon nehezen megy a diszgráfiás gyerekeknek. Előfordulhat, hogy a diszlexia és a diszgráfia egyszerre vannak jelen. A diszgráfia kezelésében is logopédus segítségéért kell folyamodni.
A diszgráfia jelei
•Nem csúnya írás, hanem feltűnően rendezetlen íráskép, azonos betűk más-más megformálása, sortávolság változékonysága.
•A vonalas füzet sorainak figyelmen kívül hagyása.
•A ceruza furcsa, rendellenes tartása.
•A ceruza túl erős papírra nyomása.
•A betűkön, íráson való gondolkodás, a tollbamondások közbeni lemaradás.
•A szóvégek elhagyása.
•Másolás lassúsága, azaz csak pár betűt tart észben, mielőtt ismét felpillantana.
(femina.hu)