Lájkokkal nem lehet életet menteni

Kategória: Cikkek, írások Megjelent: 2013. május 05. vasárnap

„Anyám nagyon beteg, és félek, hogy én is az leszek. De semmi baj, az UNICEF Facebook-oldala már 177 ezer lájkot kapott, nyárra meglesz a 200 ezer, és akkor minden jóra fordul” – ezekkel a szavakkal találja telibe az UNICEF zseniális videóján egy tízévesforma, rongyokba öltözött harmadik világbeli fiú az álszent facebookozók millióit.

A gyermekek védelmével foglalkozó ENSZ-szervezet svéd egysége arra a jelenségre próbálja felhívni a figyelmet, hogy a közösségi oldalakon rengetegen lájkolnak és osztanak meg szívszaggató történeteket, és azzal részükről le is van tudva a jótékonykodás, meg a lelkiismeretük megnyugtatása, hogy ma is tettek valamit a világ jobbá tételéért. Négy euróból 12 gyereket tudunk beoltatni gyermekbénulás ellen, ha lájkolsz minket Facebookon, azzal pontosan nullát, szól az üzenet.

 

Az álszent lájkok, és a monitor mögötti látszat-aktivizmus legszebb példája a KONY 2012-jelenség volt. A gyerekkatonákat alkalmazó, népirtó ugandai hadúr Joseph Kony viselt dolgait bemutató videó százmilliós nézettséget ért el YouTube-on, milliók osztották meg és háborodtak fel rajta Facebookon, viszont ezzel nagyjából véget is ért az aktivitás, ennél többet senki nem tett, hogy változzon valami Közép-Afrikában. Szociológusok ezt a jelenséget nevezték el skacktivism-nek a slack (lustálkodni, lazsálni) kifejezés beletoldásával az aktivizmusba. Pár klikkeléssel a közösségi oldalon az ember megnyugtatja saját magát, hogy tett valamit a világért, és egyben ezt a kirakatba is teszi, az ismerősei előtt azt a látszatot erősítve, hogy ő mekkora aktivista.

 

A svéd szervezet másik két reklámja a témában már nem ennyire erős, főhősük egy középkorú öltönyös férfi, aki étteremben és ruhaboltban próbál lájkokkal fizetni, és értetlenül fogadja azt, hogy ezek a dolgok pénzbe kerülnek - csakúgy, mint a harmadik világbeli gyerekek oltásai. Szeretjük a Facebookot és a lájkokat, ez nagyon jó első lépés ahhoz hogy valaki tényleg segítsen, de nem szabad itt megállni, mondta el a reklámmal kapcsolatban Petra Hallebrant, a scéd UNICEF kommunikációs igazgatója, azt hangsúlyozva, hogy aki valóban segíteni akar, és gyerekek életét megmenteni, az a lájkolás után nyúljon a zsebébe.

Hogy a svéd reklám célt ért-e, és hozott plusz bevételt a gyerekvédő szervezet számlájára, egyelőre nem tudni, de az biztos, hogy ironikus módon óriási siker YouTube-on, és rengetegen lájkolják és osztják meg Facebookon.

(index)

You have no rights to post comments