Így vesznek rá arra, amit nem akarsz

Kategória: Cikkek, írások Megjelent: 2017. december 09. szombat

2017 első félévében az NMHH az RTL Klub és a TV2 közel 3500 műsorszámát elemezte. A vizsgálat fókuszában a saját gyártásban készített műsorok álltak, ezekben az év első felében összesen 19 162 termékmegjelenítést azonosítottak - 75 százalékkal többet, mint 2016 azonos időszakában.

A megjelenő márkák száma szintén közel 75 százalékkal nőtt: 2017 első félévében 2953-félét láthattak a nézők, míg egy évvel korábban csupán 1700-at. Az RTL Klub a tavalyi 6378 megjelenítését több mint a duplájára emelte idén, a csatornán az első félévben mintegy 14 ezer ilyen típusú üzenet szerepelt. A TV2 esetében kismértékű emelkedést regisztráltak, 4609-ről 5204-re ugrott fel a termékmegjelenítések száma.
Az NMHH felkérte a GfK Hungária Piackutató Intézetet, hogy készítsen tanulmányt a termékmegjelenítés és más hirdetési formák fogadtatásáról egy szemkamerás, valamint egy fókuszcsoportos adatfelvétel útján. A 2016-ban lefolytatott kutatás célja az EU irányelv alapján kialakított magyarországi médiaszabályozás által engedélyezett termékmegjelenítés és egyéb, újonnan megjelenő hirdetési formák hatásmechanizmusának nézői oldalról történő tanulmányozása volt. A vizsgálati kérdések, hipotézisek közt szerepelt annak feltárása, hogy
milyen hatásmechanizmussal rendelkezik a termékmegjelenítés,
mennyire veszik észre a nézők a műsorokban megjelenő márkaelhelyezéseket,
mennyire emlékeznek azokra a műsorok után,
milyen módon befolyásolja a műsorkörnyezetre fordított figyelmet,
mennyire zavaróak ezek a megjelenések a nézők számára,
milyen a megítélésük a célközönség körében,
az adott termékmegjelenítéseket reklámként azonosítják-e a befogadók,
a nézőkben milyen esetekben tudatosodik a reklámcélú elhelyezés.
A fókuszcsoportos beszélgetés valamint a szemmozgást érzékelő kamerás megfigyelés alapjául az NMHH által kiválogatott kilenc műsorrészlet szolgált, amely az RTL Klub és a TV2 saját készítésű műsoraiból készített 21 perces válogatás volt.
A fókuszcsoportos beszélgetések során kiderült, hogy a nézők megítélése szerint a termékmegjelenítéses “reklámok” nem törik meg a nézői élményt, hiszen a termékek maguk a műsorfolyam részei, vagy a háttérben megjelenő kellékei, ezért a műsor cselekménye, folyama nem kerül megszakításra - szemben a hagyományos reklámblokkal, amelynek megítélése igencsak negatív képet mutatott. Azonban gyakran megjegyezték, hogy miután kevésbé zavaró, sőt akár természetesnek is hat a termékmegjelenítés jelenléte, így az ellenük történő védelmi mechanizmusok sem indulnak be. Ennek következtében ezek a reklámok a visszajelzsek alapján
az ember bőre alá kúsznak,
kikerülhetetlenek,
nem tudsz védekezni ellenük.

(index.hu cikk alapján)