Gyilkos agysejtek megbékítése gyógyíthatja a Parkinson-kórt

Kategória: Cikkek, írások Megjelent: 2019. május 03. péntek

Senki sem tudja, hogy a mozgató idegrostok elhalását, és így kontrollálhatatlan izomrángást és lelassulást eredményező Parkinson-kór miért alakul ki. Annak ellenére, hogy jelenleg nem létezik gyógyszer a kór visszafordítására vagy megállítására, a tüneteket, illetve azok súlyosbodását lehet késleltetni. Egy új, magyar kutató közreműködésével tett felfedezés alapján talán meg is lehet állítani egy eddig a szorongás kezelésére használt hatóanyag segítségével.

A Parkinson-kór az Alzheimer után a második leggyakoribb neurodegeneratív (idegpusztulással járó) betegség. Ismert érintettek, mint például Michael J. Fox vagy Muhammad Ali sorsából tudható, hogy a betegség mozgásszervi rendellenességekkel, főként remegéssel jár, amit többek között az agy mozgatóműködésében fontos szerepet játszó substantia nigra (feketeállomány) nevű agyrész idegsejtjeinek elhalása okoz. Bár egyes kezelések javíthatják a beteg mozgáskoordinációját, máig nem áll rendelkezésre olyan gyógymód, amely a betegség hátterében húzódó folyamatokat érintené. Egy Magyarországra hazatért, korábban Németországban kutató magyar idegtudós, Szegő Éva legújabb eredményei azonban az első működő Parkinson-gyógyszer lehetőségét is felvetik.
Éva, a Német Neurodegeneratív Betegségek Kutatóközpontja korábbi kutatójának és munkatársainak eredményei pedig arra mutatnak, hogy ez az álom valósággá válhat.
A világ egyik vezető idegtudományi folyóiratában, a Journal of Neuroscience-ben most megjelent tanulmányban kimutatták, hogy létezik egy molekula, amely a transzlokátor protein serkentése révén nyújthat védelmet az idegsejtek tömeges elhalása ellen.
A történet egy véletlen felfedezéssel kezdődött: már korábban rájöttek, hogy a receptorhoz kapcsolódó egyik vegyület alkalmas arra, hogy a pozitronemissziós tomográf (PET) felvételein láthatóvá váljék az ideggyulladás, vagyis például a Parkinson-kór súlyosbodására utaló egyik legfontosabb tünet. Viszont nem sokkal később az is kiderült, hogy a TSPO18-hoz kötődő egy másik molekula (úgynevezett ligandum), túl a diagnosztikai felhasználáson, a terápiában is hasznos lehet. A molekula  a szorongás kezelésében bizonyult hatékonynak a klinikai teszteken.
A hatóanyag további sorsa a Parkinson-kór gyógyításában egyelőre kiszámíthatatlan.
Ez nem originális molekula, már kapható a kereskedelmi forgalomban, így egy gyógyszercég szempontjából nem feltétlenül jelenthet nagy profitot a Parkinson-ellenes fejlesztése. Ugyanakkor állami támogatások segítségével el lehet érni, hogy idővel engedélyezetté váljon a klinikai gyakorlatban is. Jó hír, hogy mivel a szorongás ellenes felhasználása miatt a szükséges tesztek jó részén már átesett, vélhetően a kipróbálása a jövőben már egyszerűbb lehet. A Parkinson- kór és a vele rokon neurodegenerációs betegségek végső gyógyítása akkor kerülne kézzelfogható közelségbe, ha felfedeznénk kialakulásuk kiindulópontját. Ez azonban nem egyszerű.
Ha röviden kell válaszolni arra a kérdésre, hogy miért alakul ki a Parkinson-kór, akkor az az igazság, hogy nem tudjuk. Sejtések azért vannak. Az esetek körülbelül 10 százaléka egyértelműen genetikai eredetű. Vannak olyan génmutációk, amelyek egyértelműen a kór kialakulásához vezetnek, míg más mutációk növelik a betegség megjelenésének esélyét. De legalább ilyen fontosak a környezeti faktorok. A nehézfém- illetve egyes növényvédőszer-szennyezések is növelik a Parkinson-kór kockázatát - érvel Szegő Éva. Igaz ez a légszennyezésre és az ivóvíz szennyezettségére is. Az élelmiszerekben található bizonyos rovarölőszer-maradványok is sokszorosára emelik a Parkinson-kór gyakoriságát. Nem csoda, hogy a laboratóriumi gyakorlatban a Parkinson-kór tüneteinek szimulálására használt hatóanyagok jó részét régebben használták a kémiai növényvédelemben is. Amikor e veszélyek még nem voltak ismertek, és a gazdálkodók mindenféle védelem nélkül lélegezték be a permetszereket, körükben jelentősen megnőtt a neurodegeneratív betegségek gyakorisága.
Bármi is okozza azonban a betegséget, jelenleg az elsődleges cél menteni, ami menthető.
(index.hu)